Svar: Regulering af flasker
28. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Når din datter bliver 7 måneder, vil det være passende med 4 flasker dagligt og disse vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og de flasker det i 6 måneders alderen ligger formiddag og eftermiddag, erstattes i 7 måneders alderen af små mellemmåltider.
Det vil i 7 måneders alderen være rigtig fint, hvis du giver din datter havregrød om morgenen og så lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, samt vand af kop, som mellemmåltid, inden hun skal sove formiddagslur. Det betyder at den flaske hun får om formiddagen nu, naturligt erstattes af et mellemmåltid som består af frugt og vand.
Om eftermiddagen, hvor hun lige får både lidt frugt og flaske, vil hun i 7 måneders alderen spise mere og vil have glæde af at få en flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop - og dette vil så erstatte den nuværende flaske.
En plan for dagen til et barn på 6-7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - og det er så denne flaske der forsvinder i 7 måneders alderen.
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: får lige nu lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og en flaske. I 7 måneders alderen gives flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop og flasken undværes ofte.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske