Svar: Vil ikke sove i sin egen seng - 2 mdr.
6. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Det er helt naturligt at Marcus har brug for tryghed og nærhed og det dejligste sted for ham at være - er i din favn. Her kan han mærke dig, føle din varme, din vejrtrækning, din hjertebanken osv. som han jo kender inde fra maven :)
Men han skal naturligvis lære at sove uden at være i favn og det lyder som om at han er godt på vej til at lære det, for som jeg læser dit brev, så går det godt om dagen, det er om aftenen, at det er svært at lægge ham fra dig. Det er naturligt at han især om aftenen søger dig ekstra meget, sidst på dagen er han ekstra træt og der er ofte også mere uro i hjemmet på dette tidspunkt.
Han er stadig så lille at han ikke kan lukke lyde ude, men ligesom hører alt og samtidig har han også en alder, hvor han begynder at være mere bevidst og gerne vil følge med i det hele. Så når I alle er hjemme og der er stor aktivitet i huset, så har han svært ved at koble fra og derfor også svært ved at falde i søvn og ligge for sig selv.
Det kan hjælpe, hvis du kunne svøbe ham - og det er svært, fordi det er varmere i vejret - men du kan prøve. Du skal bruge et rigtigt svøb, at den gammeldags slags og svøbe ham, så han er puttet godt, så hans arme og ben holdes ind til kroppen og dermed hjælpes til fysisk ro. Start med at skifte ham, derefter svøbe ham og så derefter give ham mælk. Det at blive flyttet fra din favn og ned i egen seng, vil virke mindre voldsomt, når han er svøbt. Han vil stadig blive holdt sammen, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at du løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover. Han må gerne svøbes for at hjælpes til at overgive sig til søvnen, men når han sover, bør svøbet løsnes.
Du kan også forsøge at putte ham direkte i seng og så give ham flasken i sengen. Det er her vigtigt at han ligger eleveret med hovedet, du kan komme en lille pude ind under hans madras, så selve madrassen løftes lidt op i hovedenden. Han bør ikke ligge fladt, når han får flaske. Ved at give ham flasken, der hvor han skal falde i søvn, kan man nogle gange være heldig at han sover stille og roligt netop fordi der ikke er noget skift imellem favn og seng ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske