Annonce

Annonce

Brev:

Night Terror?


9. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Night Terror?

Kære Helen,

Tak for en god brevkasse.

Her går overordnet set godt. For 4 måneder siden blev Frederikke storesøster til Konrad. Frederikke er nu 2 år og 11 mdr.
Hun har taget fint imod lillebror også selvom det har betydet at der ikke er så meget plads til hende i vores seng, når hun vågner ud på morgnen. Hun er en sød og empatisk pige, der får meget ros i vuggeren.

Hun har hele tiden være ustabil mht. søvn. P.t. er hun midt i overgangsfasen fra at sove middagslur til ikke at gøre det.
Hun er utrolig stædig og holder sig nogle gange vågen til 22.30, selvom hun bliver puttet allersenest kl. 20.

På det seneste er hun begyndt at vågne efter 3-4 timers søvn. Nogle gange ligger hun ned og skriger andre gange sætter hun sig op og skriger. Det eneste hun siger er "Nej, nej, nej!!!!" I starten er hun ikke vågen, men efterhånden får hun kørt sig selv så højt op at hun vågner. Hun kan ikke fortælle hvad der sker.

I starten troede vi det var mareridt med hysteri til følge, måske en ubevidst reaktion på at være blevet storesøster - altså opmærksomhedssøgende. Men det tror jeg ikke mere. På baggrund af ovenstående formodning har vi prøvet forskellige ting, både at være søde, at råbe ad ...


Annonce

... hende for at få hende i tale, prøvet at holde hende, at true hende mad et koldt bad og effektueret det. Det har intet resultat haft.

Nu er vi bare søde ved hende, føjer hende, holder om hende, tilbyder hende vores favn, at sove hos os, fortæller hende at vi elsker hende, at der ikke findes monstre (som hun sporadisk har nævnt), vi læser historier, hvis hun vil have det, sover på en madras i hendes værelse og nogle gange sammen med hende på madrassen, vi ser Barbapappa for at få hende på andre tanker. Det meste afviser hun, men vi bliver bare ved med det.

Disse "anfald" er meget voldsomme og hun skriger i op til en time ad gangen og derpå tager det minimum ½-1 time at få hende helt ned i normal vejrtrækning, i normal temperatur (hun sveder af alt det skrigeri) og få hende til at sove igen.

Nu har jeg læst om night terror på nettet og genkender mange symptomer.
Nu mangler jeg nogle redskaber til at hjælpe hende (og vores familie) igennem det. Har du nogle gode råd, steder jeg kan gå hen?
Frederikke bruger ikke sut og har aldrig gjort det. Derfor kan den desværre ikke hjælpe. Men nej, hvor det synd for hende.

Jeg ser frem til at høre fra dig! Mange tak.

Karen, en træt og bekymret mor.

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

18. marts 2026 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Lære at sige undskyld

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring det her med at sige undskyld....

Læs hele brevet og Helens svar


16. marts 2026 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Selvstændighedsalder del 2

Kære Helen Tak for dit svar omkring vores datter på 2år og 9mdr. Det har...

Læs hele brevet og Helens svar


11. marts 2026 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Afvænning af sut - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen Jeg har lige brug for at følge op på mit brev om afvænning af...

Læs hele brevet og Helens svar


11. marts 2026 | Sovevaner | 2 år, 9 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 9 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig om noget som er svært for mig, noget jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


24. februar 2026 | Opdragelse | 2 år, 8 mdr.

Afvænning af sut - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter på 2 år og 8 mdr...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder


Annonce