Svar: Sover dårligt om natten - 10 mdr.
5. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Hejsa :)
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng har problemer med sin mave og altid har haft det og det kan naturligvis godt være en mulig forklaring på hans urolige søvn ...
Men, samtidig fortæller du også at han ofte får sutten eller får en tår vand, hvorefter han sover videre og måske er det rent faktisk her problemet ligger. Måske har jeres søn det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn?
Det opstår, når børn får en vane med at skulle have sutten i munden hele natten, for at kunne sove - og den dårlige vane betyder især, at det er mor eller far som skal komme sutten i munden på barnet ...
Når børn falder i søvn og sover tungt, slappes alle muskler i deres krop, så de er helt afslappede og tunge. Det er ikke kun arme og ben, der slapper af – det gør kæbemuskulaturen også, og derfor er det helt naturligt, at børn taber sutten, når de sover godt. Det er tegn på, at de er i dyb søvn. Det er altså ikke meningen, at sutten skal blive i munden hele natten, eller at du skal putte den i munden på ham, hver gang han taber den, for det lærer ham jo netop, at han ikke kan sove uden sin sut.
Der er altså en risiko for at jeres dreng vågner hver time natten igennem fordi han har lært at hver gang han taber sutten, så kommer I og giver ham den i munden, hvorefter han så kan falde i søvn igen - indtil han har sovet lidt og taber den igen ....
Det er naturligt og helt okay, at han får en sut, når han puttes til natten, fordi den kan have en beroligende effekt og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen lige der. Men det dur ikke, hvis han har brug for den gentagende gange og det første I skal gøre er derfor at hjælpe ham til at sove videre, uden at få sut (eller vand i munden - princippet her er det samme). I stedet kan han beroliges med ord og kærtegn og mærke at I er der og passer på ham. Han kan også sove med en klud – en klud kan være lettere for ham selv at finde og trække til sig, når han vågner om natten.
Det næste I kan gøre er at lære ham at finde sin sut selv om dagen, med den alder han har, vil han godt kunne lære dette. Start med at lære ham at føre sutten op til munden. Giv ham konsekvent sutten i hånden og lad ham selv udføre denne bevægelse.
Kom flere sutter i sengen, så han lettere kan finde en sut om natten. Når han vågner om natten, så hjælp ham med at søge efter sutten i sengen og selv komme sutten i munden. Det er en måde at gøre ham selvhjulpen på, så I ikke behøver stå op for at give denne service :)
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner, græder og klynker fordi han har problemer med sine ører. I kan få ham set af en ørelæge uden at behøve henvisning fra egen læge.
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske