Svar: Kræsen dreng?
5. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Sussie
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå det er frustrerende, at din dreng ikke vil spise særlig meget rigtig mad og det er også vigtigt at han kommer igang med den alder han har nu. Fordelen ved at han nu er blevet 6 måneder er, at han må få stort set alt og det er vigtigt at du varierer hans kost så meget som muligt, så han får ny smag og det virker spændende for ham. Maden må gerne stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det er vigtigt at du forsøger at finde en rytme, hvor han får skemad først (når han vågner af en lur) og først få brystet inden han skal sove igen. Sammen med sin skemad skal han have vand og det kan fint slukke tørten, hvis han vågner og er lidt tørstig. Derudover vil jeg anbefale dig at du starter hvert måltid med at han får lidt mad i hånden at gumle på selv.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt... Også ristede rugbrødsbjælker anbefaler jeg til børn fra 6 måneders alderen - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :)
Han skal sidde med det, sutte på det, opbløde det med spyt osv. Både fordi det stimulerer ham mundmotorisk og også fordi det giver ham en erfaring om at nu er det spisetid og det at sidde ved bordet er ensbetydende med at man skal have mad i munden.
Hver gang han tilbydes mad - både skemad og mad i hånden, skal han sidde i sin høje stol ved bordet. Du skal starte med at give ham noget i hånden han kan gumle på og imens laver du skemaden parat.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, far der kommer ind i køkkenet eller lignende, så bekræft af du ser og hører det "hov der var far - hej far", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal lige nu ikke fokusere så meget på mængden men mere på at han skal spise efter en helt fast rytme, der skal være regelmæssighed og dermed genkendelighed og så skal han have så varieret et tilbud som muligt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Amning som nu og sover videre
Morgen 8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på og du følger efter med grød, - havregrød eller øllebrød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes amning og puttes til middagslur 13.30, tril ham gerne en tur, så han kommer ind i en rutine med at sove en længere middagslur midt på dagen.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk med frugtmos som nu - max ½ dl. sålænge han ikke er ældre, vand af kop. Amning
Powernap springes nu ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Start igen med at give ham lidt brødskorper eller lignende i hånden og følg så efter med mosen. Giv ham mad inden I andre spiser og når I så sidder ved bordet, så får han igen lidt i hånden, imens I alle spiser, så han på den måde oplever at I spiser sammen og nyder denne stund.
Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang en middagslur han har taget. Hvis han har taget en powernap sen eftermiddag, vil han naturligt ikke kunne sove allerede kl. 20 ... :)
Sen aften 23-24: Amning - ammes gerne fra begge bryster
Nat 24-06: Begynder at kunne sove uden at få bryst, men kan godt have brug for stillingsskift og behov for hjælp til at komme videre i søvnen om natten.
Som udgangspunkt skal din dreng have 5-6 amninger dagligt og nu også skemad 3 gange dagligt + lidt mellemmåltider. Som du kan se er planen lavet sådan, at han starter med mad i hånden når han vågner af en lur, følger efter med skemad og vand af kop og slutter med amning inden han skal sove igen.
Da du gerne vil have han tager imod en flaske og har brug for at blive aflastet lidt, så vil det være helt fint at forsøge med flasken dagligt. Den skal gives i stedet for en amning og du kunne f.eks. indføre en flaske sen aften kl. 23.30 i håb om at han så der begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk inden han har brug for at blive ammet igen.
Det kan samtidig gøre det lettere for ham at acceptere flasken, hvis han får den mere eller mindre sovende :)
Hvis du følger denne plan, så burde din dreng fint kunne passes af andre om 3 måneder og der både indtage masser af skemad og også drikke sin flaske, når mor ikke er der :)
I har tidligere været nødt til at amme lidt inden han fik skemad og han er vant til denne rytme, men det er du nødt til at lave om på nu, for stille og roligt skal amningerne om dagen jo også udtrappes - når han bliver 7 måneder skal han kun ammes 4 gange i døgnet ... Så i stedet for at få brystet, inden skemad skal han nu have mad i hånden.
Din dreng er ikke kræsen, men han skal lære at spise og han skal vende sig til forskellige typer af smag og konsistens. Det tager ofte 10 smagsprøver, altså samme mad skal gives 10 gange, før du kan vurdere om han kan lide det eller ej. Så I er nødt til at klø på og du må ikke give op :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske