Svar: Søvn og mælkebehov
16. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen gå fra 4 amninger/flasker dagligt til 3 amninger/flasker dagligt. Og med den alder jeres datter har nu, bør hun fint kunne sove uden at få mælk kl. 03.
Det har naturligvis betydning, hvordan hun spiser i løbet af dagen og jeg sender jer derfor en plan for, hvordan det kan se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud, hvis hun ikke får min 400ml mme dagligt), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Evt. ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, lidt ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad og maden tager udgangspunkt i jeres mad - hun kan fint spise pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), risretter, laks fra ovnen, rødspættefilet osv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så I sikre jer at hun er fyldt godt op til natten
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
I planen her indgår 4 amninger/flasker og det er rigeligt til at dække hendes behov for mælk/væske ud over hvad hun også kan indtage via kop og får via maden. Den amning/flaske der ofte skæres væk er ofte inden middagslur. Det vil sige at mælken om dagen forsvinder først, netop for at give plads til mere sufficient mad.
Men, i nogle familier fungerer det bedre at bibeholde mælken om dagen inden middagsluren og så trappe mælkeindtaget sen aften eller tidlig morgen ud. Her må I vurdere, hvad der passer jeres datter bedst. Hvis hun generelt spiser rigtig meget sen aften, så er det en god idé at bibeholde mælk her og så i stedet arbejde på at hun om morgenen begynder at kunne undvære og i stedet står op og får grød. Det kan også være at hun ikke vågner af sig selv kl. 23-24, men at I giver hende mælk i søvne, her kan man så vælge at lade hende sove og så i stedet give hende mælk når hun vågner og melder sig selv. Det gør hun så måske kl. 02, hvor hun så ammes og derefter sover til næste morgen tidlig og starter dagen med grød.
At sove igennem i 8-9 måneders alderen er at sove ca 6-7 timer uden at få mælk. Det er altså at sove fra f.eks. 20 til 02 og igen til om morgenen kl. 7. Eller at sove fra 20 til 24 og igen til næste morgen kl. 06-07.
Med hensyn til at blive puttet på eget værelse, så kan I sagtens forsøge at gøre dette nu. Det er naturligt oplagt at hun sover i sin egen seng, når hun skal vænnes til at undvære mælk midt nat ... hvis hun sover i mors seng, vil hun naturligt søge brystet mere end hvis hun sover for sig selv :)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske