Svar: Ballade under spisning
Kære Eva
Små fremskridt med søvn er bedre end ingen fremskridt og det går trods alt fremad, selvom det er to skridt frem og et tilbage ... :)
Med hensyn til spisningen, så synes jeg I skal til at sætte lidt grænser. Det er fint at holde fast i hendes tallerken, så hun ikke kan vælte det hele rundt og I må også meget gerne afbryde måltidet, hvis det bliver for voldsomt.
I første omgang er det en god idé at motivere hende til det I ønsker, nemlig at hun skal spise maden. "Ind i munden skat, nej ikke på gulvet, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" osv. så hun hører hvad I vil.
Det er også en god idé at anerkende hendes nysgerrighed og udforskningstrang, ved at tilbyde alternativer. Hvis hun gentagende gange banker gaflen ned i tallerkenen, eller banker tallerkenen i bordet eller smider den på gulvet, fordi hun synes lyden er spændende, så kan det være en idé at give hende en tromme eller et hammerbræt at lave lyd med i stedet. Hvis hun vælter sit glas med mælk for at se hvordan mælken løber ud over bordet og ned på gulvet og fascineres af denne læring, så er det vigtigt at lade hende lege med vand og bøtter i badekarret.
Hvis hun fascineres af at mærke grøden smatte ud ...
... mellem hænderne, skal hun måske have lov til at sidde og smatte med noget dej eller lege i en sandkasse (når nu frosten fra jorden er væk) :)
Det er altså et spørgsmål om at vurdere, hvad det er hun gør og hvis hun undersøger lyd, væsker, fornemmelsen af maden i hånden osv. så er det godt at stimulere denne lyst på andre tidspunkter end ved spisebordet.
Hvis hun gør det for at prøve jeres grænser af, for at se hvad reaktion hun får fra jer, så skal I sætte grænserne. Så skal I sige Nej! og fjerne enten hende eller fjerne hendes tallerken.
Hvis I fjerner tallerkenen, så vil hun sandsynligvis brokke sig højlydt, hvis hun er mere sulten. Her giver I hende så tallerkenen igen, men fortæller hende at maden skal spises. Smider hun med den igen og tydeligt leger og prøver grænser, så er måltidet slut og hun får ikke mere. Hænderne tørres, hun sættes ned og er færdig med at spise.
Det at lade en handling følge med, det at flytte tallerkenen eller flytte hende gør at hun bedre kan huske det nej I giver hende. Det forhindrer hende ikke i at gøre det igen, men stille og roligt vil hun kunne huske at her var noget I ikke ville have :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
10. december 2025 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi er en familie på fire med mor, far og to skønne børn på 7 og...
18. november 2025 | Opdragelse | 6 år, 7 mdr.
Kære Helen Tak for svar på det sidste brev, som jeg sendte til dig. Det gav...
4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...
21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
Viden om børn:
Passiv rygning og børn
Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.
Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.
Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...
Apgar score
Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.
Jordemoderen har 5 ting hun ser på:
1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.
2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







