Brev:
Madplan - får de for meget mad?
25. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Madplan - får de for meget mad?
Hej Helen
Tak for en god og inspirerende brevkasse.
Jeg vil gerne høre dine råd angående mad til mine to små tvillinger.
Der bliver snart 5 måneder og vi er så småt begyndt på skemad. De er begge nogle store børn tiltrods for at de blev født for tidligt.
De får efter råd fra vores private sundhedsplejerske grød en gang om dagen, klokken 12 og resten af dagen mælk. De sover perfekt om natten. Normalt cirka 9 aften til 8-9 morgen, og det passer perfekt i vores rytme. De har ikke fået mælk om natten eller tidlig morgen i snart en måned.
Mit spørgsmål er om de får for lidt eller for meget, nok mest det sidste, da de som sagt begge er store. Til 4 måneders undersøgelsen vejede drengen 7,5, længde 63 og pigen 6,5, længe 62.
Sundhedsplejersken sagde at de var for store og ikke skulle have grød før 6 måneder.
En plan for dagen ser nogenlunde sådan her ud.
Vågner 8-8:30
9:00-9:30 Flaske 240, drikker ikke altid det hele, men næsten.
10-10:30 lur. Cirka 1 1/2-2 timer
12-13:00 Grød 1dl
13-14 Flaske 120
14-14:30 lur. ca 1-1 1/2 time
16-16:30 Flaske 180-210
17:30-18 Lur ca 1 time
18:30-19:00 Flaske 180-210
20:00-20:30 Bad mm
20:30-21:30 Sidste flaske og puttes til natten. 180-210 ml
Jeg ved at det er store flasker. Det er ikke altid at de drikker det hele, men næsten. Jeg forestiller mig at begynde med frugt om et par uger.
Vi synes selv at det fungere rigtig godt. Tvillingerne spiser godt, sover godt og er glade når de er vågne. De smiler, snakker, og bevæger sig som de skal.
Min bekymring er om de får for meget mad og om babyer kan blive for tykke. Det tænker jeg at de vel ikke kan, men der er vel en grænse.
Glæder mig til dit svar.
Mor til to