Svar: Motorisk udvikling - 14 mdr.
2. juni 2003
Alder:
14 mdr.
Kære Jens
Med hensyn til din datters udvikling, så er det min overbevisning at børn ikke kan udvikle sig inden for alle områder lige hurtigt. Det vil sige at nogen udvikler sig sprogligt først og bliver meget hurtigt dygtige til at tale, og andre udvikler sig motorisk hurtigt og det sproglige vil så komme bag efter.
Det er normalt, at de første forsøg på at bevæge sig rundt i verden gøres ved at rulle og skubbe sig baglæns. At skubbe sig baglæns er derfor ikke ensbetydende med ikke at kunne lære at kravle forlæns. I skal hjælpe hende op i kravlestilling, støtte hendes fødder og hjælpe hende med på alle fire at rokke frem og tilbage. Børn kan godt rokke længe før de begynder at kravle og ofte vil de igen kravle baglæns, til stor irritation for dem selv, før de lærer at komme fremad. Hvis jeres datter skulle begynde at gå før hun kravler, det er der nogen børn der gør, så må I hjælpe hende til at kravle efterfølgende. Krydsbevægelserne mellem arm og ben, som man har når man kravler, har betydning for samspillet mellem venstre og højre hjernehalvdel.
Hvis hun hellere vil gå end kravle, kan I jo ikke tvinge hende, men det er stadig vigtigt, at hun får det lært. Leg med bold er altid en god ting. Tril den i forskellige retninger og lad hende følge den og finde den.
Med hensyn til at gå, så har hun trods alt stadig et par måneder at lære det. Man siger, at børn helst skal begynde at gå inden de er 18 mdr. Hvis hun ikke går på dette tidspunkt vil det være hensigtsmæssigt at få hende vurderet af en læge. Har hun en gå-vogn? (Det er ikke det samme som en gå-stol, hvilket jeg ikke kan anbefale!) Men en vogn som hun kan skubbe foran sig. De fåes i forskellige udgaver, hvor man på nogle kan spænde hjulene, så de ikke kører for hurtigt. Man kan også lægge nogle tunge bøger, mursten eller lignende i vognen for at bremse den lidt og gøre den mere stabil. Hvis I går med hende, så forsøg engang imellem ikke at holde hendes hænder, men derimod holde hende under armene, derved kan hun bedre selv finde balancen.
Brug i det hele taget lokke metoden. Lege gemmelege, finde mor/far, hvor hun selv skal være med at finde og derfor er nødt til at bevæge sig. Pas på med ikke at opvarte hende for meget. Sørg for at legetøjet ikke ligger alt for tæt på, så hun bliver "tvunget til" at bevæge sig for at få fat i det.
Med hensyn til kontakt til legekammerater, så er det meget fint, det I allerede gør. Børn i jeres datters alder har glæde af at se på og være sammen med andre børn, men de leger stadig ikke sammen. De leger ved siden af hinanden.
Med hensyn til onani, så er det almindeligt at nogle børn gør dette, og det er som du selv skriver ofte i forbindelse med træthed eller kedsomhed. Man kan ikke gøre så meget andet end det I allerede gør,- acceptere det og så forsøge at aflede hende. Men spørgsmålet er jo om det er det hun gør? Har jeres sundhedsplejerske set, hvordan hun sidder og vipper?
Mange børn sidder jo og rokker/vipper. De elsker bevægelse, gyngeture og kilden i maven, hvilket er vigtigt for at udvikle deres balance. Der behøver således ikke at ligge noget dybere i det. Måske kunne I lade hende høre noget børnemusik, som hun kunne bevæge sig til.
Håber du kan bruge ovenstående til noget.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske