Svar: Forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding
2. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte Simonsen
Forskellen på de almindelige modermælkserstatninger (type 1) og det der hedder tilskudsblandinger (type 2) er, at hvor type 1 kan gives fra fødslen, så kan tilskudsblandinger tidligst gives efter 4 mdr´s alderen.
Man kan ikke sidestille tilskudsblanding med modermælks-erstatninger, da sammensætningen er forskellig. Tilskudsblandinger kan derfor ikke indgå som barnets eneste ernæring, men kun indgå som en del af blandet kost.
F.eks kan indholdet af jern og protein være op til 50% højere end modermælkserstatning. Den engelske sundhedsstyrelse anbefaler at tilskudblandinger ikke anvendes før efter 6 mdr´s alderen. Her i Danmark kan industrien anbefale tilskudsblandinger fra 4 mdr., men der er dog ikke ernæringsmæssig grund til at skifte fra almindelig erstatning til tilskudsblanding.
Vælling hører under betegnelsen tilskudsblanding. Med den alder din søn har, kan du godt give ham vælling eller erstatning af typen 2; så længe han er under 6 mdr. vil jeg dog anbefale, at du ikke giver mere end to flasker tilskudsblanding i døgnet.
Fordelen ved tilskudsblandinger er at de ofte er nemmere at bruge i madlavningen, da pulveret kan komme direkte i f.eks. grøden og ikke skal blandes med afkølet kogt vand først osv. Det burde stå på pakningen om dette også gælder for Nan 2.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske