Svar: Hvad stiller man op med en revnet brystvorte?
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Hej Janne
Du skal være opmærksom på om din søn dier korrekt. Hvis han har forkert fat kan det godt være årsag til at du får hul. En anden årsag kan også være hans ru tunge, som slider meget på huden. Du kan derfor med fordel amme ham i forskellige stillinger, dvs både liggende, siddende "almindeligt" og siddende i tvillingestilling, hvor han vender bagud under din arm. Ved at bruge forskellige stillinger kan du aflaste brystvorten, da hans tunge så ikke vil slide det samme sted på vorten.
Hvis du bruger ammeindlæg af papir, skal du være opmærksom på, at de nogengange godt kan hænge fast i vorten og dermed fjerne nogle af de nye hudceller, når du tager dem af. Det kan derfor godt være en fordel at bruge ammeindlæg af uld, hvor der er silke på siden ind mod brystet, da det er mere skånsomt for brystvorten (De kan fåes i Matas, men er lidt dyre). Du bør desuden altid lade dit bryst lufttørre med hans spyt og din mælk, når du har mulighed for det.
Da du har prøvet diverse salver mv. så vil jeg foreslå dig at du simpelthen malker dit bryst ud. En malkemaskine er ikke så "hård" ved brystet som din søn og ved at malke ud kan du både aflaste brystet, men også stimulere til fortsat mælkeproduktion. Man kan købe forskellige malkemaskiner på apoteket og hos matas, de ligger i forskellige prisniveauer (ml 200-800 kr), men da det forhåbentlig kun er for en periode kan du også med fordel leje en malkemaskine hos Falck eller hos en af de større baby-udstyrs-kæder.
Du skal være opmærksom på at du, nu hvor der er hul, er i risiko for at få en bakteriel brystbetændelse. Sørg derfor for at du ikke fryser, brug indesko, gå ikke rundt med bare fødder. Især nu hvor det bliver varmere og vi skal til at grille ude, er det vigtigt at du er opmærksom på at du ikke får træk. Kulde er en medvirkende faktor til at udløse en brystbetændelse.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske