Brev:
Opskrift på vælling
3. november 2008
Alder:
4 mdr.
Opskrift på vælling
Hej Helen.
Har du ikke et par opskrifter på vælling - både med udmalket modermælk, og på modermælkserstatning (pulver).
Indtil videre har jeg lavet det på udmalket modermælk fra aftenen inden (1 dl vand, 1 dl MM, 1½ spsk. majsmel), men nogle aftener får jeg ikke lige malket ud, så der får Mie Katrine i stedet en flaske NAN. Men hun er også glad for vælling, så det vil jeg gerne give hende, de aftener hvor jeg ikke lige har modermælk på køl.
Vi er i øvrigt også så småt begyndt på grød, men kun som ganske lidt supplement til amningen, som du jo har anbefalet. Det går rigtigt fint, og hun kan tydeligvis godt lide det. Jeg rører det op (majsgrød) med lidt sveskemos - så glider det lidt nemmere ned.
Hvor tit skal Mie Katrine have afføring i den forbindelse? Hun har nu fået det i en uges tid - ca. en kvart til (en sjælden gang) ½ dl om dagen. Og hvor meget vand "bør" hun drikke til? Skal jeg i øvrigt bruge vand fra koldtvandshanen, og lade det få stuetemperatur, eller er det OK at tappe mere tempereret vand (stuetemperatur) direkte fra hanen? Eller skal jeg bare give hende koldt vand?
Hun får jo også ca. 1-1½ dl MME/vælling til natten. Det har jo også indflydelse på afføringen. Lige nu kan der godt gå 3 døgn imellem de "store" bleer...
Jeg tror desværre ikke at Mie Katrine er et af de børn, der gider amme ret meget længere. Hun er i hvert fald meget træt af mit højre bryst, som løber ret langsomt. Konsekvensen er også at det ikke producerer ret meget længere. Men sådan er det bare. Jeg håber dog at kunne amme til hun er mindst ½ år (suppleret mere og mere med skemad), og derefter omkring 2 gange dagligt. Det er i hvert fald mit mål. Lyder det helt tåbeligt?
Hun vejer nu 6600g og er 63cm lang. Jeg synes hun ser sund og rask ud, og hun er også en glad pige. Til natten spiser hun ikke meget mere end max. 150ml vælling/MME - er det ikke fint nok? En enkelt gang har hun spist 180ml...
Det var vist det jeg kunne finde på at spørge om denne gang. :)
Jo - forresten: hvad er din erfaring - vil amningen hos mit næste barn forløbe nogenlunde som nu, eller er det meget forskelligt fra barn til barn? Måske har det noget at gøre med at Mie Katrine fik MME-tilskud som nyfødt, og det har gjort at min mælkeproduktion ikke blev stimuleret optimalt fra starten...