Brev:
Vågner om natten og vi kan ikke gå ud af værelset
15. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Vågner om natten og vi kan ikke gå ud af værelset
Hej igen Helen.
Nyt spørgsmål/råd ang. Luna som nu er blevet et år.
Oftere og oftere vågner hun om natten, og vil ikke sove igen… der kan gå op til 2 1/2 time før hun igen falder i søvn. Vi som forældre synes selvfølgelig ikke at det er sjovt med denne afbrudte søvn, midt på natten.
Luna sover 1 lur i løbet af dagen, 3/4-2 timer.
Om aften laver vi det samme ritual hver gang. Aften grød i stuen, herefter nattøj, tandbørstning, godnat historie på skødet af en af os, på hendes værelse, så skruer vi ned for lyset (næsten mørkt), lægger hende i sengen, putter hende og siger godnat, sætter os i lænestolen ved siden af hendes seng, sidder der til hun falder i søvn, nogen gange må vi holde hende i hånden, det kan tage alt mellem 5 min og 15 min..1/2 time har det taget enkelte gange. Vi kan ikke gå ud af værelset så rejser hun sig og græder, så vi har valgt at blive der til hun sover.
Vi lægger hende til at sove om aften ml. kl. 19.45-20.30. og herefter sover hun til kl. 6.30-7.00. men som skrevet vågner hun oftere om natten. Det er 3-4 uger siden jeg stoppede med at amme, og indførte nye godnat rutiner. Og hun var 10 måneder da hun kom ind på eget værelse. Når hun så vågner om natten, græder hun og kalder dermed på os, en af os går ind og lægger hende ned igen og putter hende, og her kan hun så lægge og holde i hånd i lang tid, trækker vi hånden til os og bare sidder med hånden for vores øjne, for at signalere at vi ikke er til hygge snak, så rejser hun sig, hvilket vi lader hende gøre og reagere ikke på hendes små klynken, så lægger vi hende ned igen og putter og ja det kan så gentage sig i flere timer.
Hun græder ikke, men vil bare ikke sove. Nogle gange har det endt med at vi har stået op for at gå i stuen for at lege lidt (køre hende træt)….og så igen kørt aften rutinen, med godnat historie osv. Hun har aldrig rigtig været i vores seng da jeg ikke sover når hun er der…men her de sidste gange er det efter 2 timer endt med at hun er kommet ind til mig og hendes far er røget ind på gæsteværelset (han skal tidligst op), men det er bestemt ikke noget som vi ønsker skal blive en rutine, at hun skal ende inde hos os.
Hun spiser ok, hun er dog ikke stor spisende, det er vekslende fra måltid til måltid hvor meget hun spiser. Spiser godt til morgen, aften og aften grød, hendes frokost i vuggestuen har ikke den store interesse. Men er også glad for sine mellemmåltider. Er en lang pige men ligger langt ned i vægt kurven, men sådan har hun altid været.
Ellers en aktiv pige som båder kravler og går selv.
Så Helen hvad har du af gode råd til et par søvnige forældre?
Mange hilsner fra
Line og Steffen