Svar: Søvn og tænder
17. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære nye mor
Nogle børn sover meget, andre børn sover mindre. Gennemsnitligt bør et barn på 3-4 måneder sove ca 15 timer i døgnet. Det betyder at hvis din dreng sover 12 timer om natten, så vil hans søvnbehov i løbet af dagen være ca 3 timer og det kan for nogle børns vedkommende godt være 3 lure af kun 1 times varighed. Det er således ikke alle børn der sover 3 timer sammenlagt ...
Det er naturligvis vigtigt at du oplever at han trives, at han virker glad, spiser, udvikler sig. Han skal have energi til og lyst til at udforske verden, bruge sig selv både fysisk og mentalt. Han skal trille, pludre med dig, begynde at grine, kluk-le osv. ligesom han skal spise godt, tage godt på osv. - alt sammen udtryk for at han trives og har det godt.
Søvn er vigtigt og det er ikke ligegyldigt om ens barn sover eller hvor meget barnet sover. Når vi sover, så henter vi energi til en ny dag og søvnen hjælper os også med at bearbejde de indtryk vi møder i løbet af dagen. Men derudover sker der også en masse ting med kroppen under søvn, en masser hormoner udskilles osv. Søvnen har betydning for vores immunforsvar, for vores evne til at koncentrere os og for børn har søvnen også betydning for hvordan barnet vokser og generelt trives.
Det er derfor vigtigt at du forsøger at holde fast i at Daniel får sine 3 lure i løbet af dagen og så betyder det mindre, hvor lange de er, hvis han i øvrigt sover en lang og god nattesøvn.
Med hensyn til amning og tænder, så vil man sagtens kunne amme et barn med tænder. Ofte er det kun lige i de dage hvor tanden bryder frem, at barnet kan finde på at bide, simpelthen fordi det gør ondt i gummerne - oftest kan man amme uden større problemer. Barnet bruger slet ikke gummerne/tænderne når det malker på brystet, det bruger tungen og kæberne ...
Knoppen i overgummen er ganske sikkert en helt normal ting, ligesom du nævner at du selv har. Det ses nogle gange at børn har nogle små hvide knopper i ganen. Nogle har kun en enkelt andre har 2-3 små siddende.
Det kaldes for Epsteins Pearls, eller på dansk Epsteins Perler og det ses hos 65-85% af alle nyfødte. Epsteins Perler er fuldstændig harmløse og kræver ingen behandling. De forsvinder af sig selv igen, ofte i løbet af nogle uger eller inden for de første måneder.
Jeg håber du hermed er blevet lidt klogere på det hele, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske