Brev:
Madplan og spise selv
30. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Madplan og spise selv
Hej Helen.
Silke er nu 9 1/2 måned gammel og jeg skriver egentlig for at høre din mening om hvorvidt Silke får nok mad i løbet af dagen. Jeg har forsøgt at bruge din madplan, dog med nogle justeringer efter hendes rytme.
-Silke vågner på slaget 6.30 og får umiddelbart herefter en god portion havregrød med vand af kop.
-Ved 9 tiden får hun en halv bolle med pålæg og evt. lidt frugt, vand af kop.
- ca. 9.30 puttes hun med en flaske mme med 200 ml.
-Ved 12 tiden får hun frokost der består af en halv til et helt rugbrød med varieret pålæg samt grøntsager eller rester fra aftensmad og vand af kop.
-ved 13.30 tiden får hun frugt med vand af kop og puttes herefter til eftermiddagslur.
-når hun vågner får hun en god portion naturel sødmælksyoghurt med frisk frugt.
-ved 18.00 tiden aftensmad, hvad vi får
- puttes med en flaske mme. (200 ml.) mellem 19.30 - 20.00
Det skal lige siges, at Silke spiser rigtig godt og får grøntsager og frugt i små stykker, da hun ikke længere gider spise dem most. Det gør vel ikke noget, eller hvad?
Herudover er jeg i denne uge gået ned til, at hun nu kun får 2 flasker dagligt. Hun sover stadig igennem hele natten så regner med, at hun godt kan undvære den. Vil det være passende at fortsætte med to flasker til hun er 1 år gammel?
Jeg har endnu et spørgsmål vedrørende hvordan maden spises... Ind til nu giver jeg naturligvis skemaden. Den mad hun får i stykker giver jeg delvis med gaffel eller fingre kombineret med at hun selv får lov til at tage nogle stukker med fingrene. Hvor meget skal jeg lade hende selv tage over? Er det ok at hjælpe hende, så jeg sikrer at hun får nok til måltiderne eller kan det forhindre at hun selv bliver dygtig til at spise. Hun har et fint pincetgreb, men det går meget langsomt og tit ender maden alle andre steder end i munden;0))
Jeg vil anslå at hun selv spiser 40 % og jeg giver de resterende 60 %, hvis det giver mening;0)
Ellers går det rigtig godt med hende. Hun spiser alt mellem himmel og jord... det er helt utroligt!
Ser frem til dine input
Med venlig hilsen
Tanja