Svar: Pige på 13 og hygiejne
26. juli 2004
Alder:
13 år
Jeg synes det er helt relevant at en pige på 13 år ved hvordan man skal vaske sig selv og at det er vigtigt at vaske hænder, når man har været på toilettet.
Bakterier mellem børn er lige så 'farlige' som bakterier mellem voksne. Derfor indfører man jo f.eks. og rutiner om håndvask før madpakkespisning osv i mange børnehaver.
Problemet hos jer er nok at du og pigens far ikke er enige om at en god hygiejne er en god idé. Hvis I var enige, så var det jo mere simpelt at overholde de regler der er hos jer. Men pigen ved jo godt at I er uenige og derfor gør hun som det passer hende. Hun har jo sin fars opbakning.
En god måde at fortælle om hygiejne på til en teenager er at fortælle om sved. Når sveder udskiller man også affaldsstoffer og det lugter. Ofte kan den der sveder ikke selv lugte det, men det er jo ikke rart at blive mobbet fordi man lugter og derfor er det rart hvis nogen gør opmærksom på det, så man kan gå i bad og evt. bruge en dejlig creme eller parfume.
Derudover vil jeg foreslå jer at gå ind på hjemmesiden: madklassen.dk som henvender sig til børn i alderen 10-14 år.
Madklassen.dk er bygget op omkring temaerne "Frugt og grønt", "Sukker", "Sund mad", "Krop og motion", "Bakterier i maden" og "Læs på mærkerne".
Hvis du på siden i søgefeltet skriver hygiejne, så kommer der forskellige artikler frem som blandt andet omhandler bakterier i maden og rengøring. Herunder hvorfor man skal sørge for at vaske sine hænder, hvorfor karkluden skal smides til vask osv.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske