Svar: Pige på 13 og hygiejne

26. juli 2004

Kategori:
Alder:
13 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Jeg synes det er helt relevant at en pige på 13 år ved hvordan man skal vaske sig selv og at det er vigtigt at vaske hænder, når man har været på toilettet.

Bakterier mellem børn er lige så 'farlige' som bakterier mellem voksne. Derfor indfører man jo f.eks. og rutiner om håndvask før madpakkespisning osv i mange børnehaver.

Problemet hos jer er nok at du og pigens far ikke er enige om at en god hygiejne er en god idé. Hvis I var enige, så var det jo mere simpelt at overholde de regler der er hos jer. Men pigen ved jo godt at I er uenige og derfor gør hun som det passer hende. Hun har jo sin fars opbakning.

En god måde at fortælle om hygiejne på til en teenager er at fortælle om sved. Når sveder udskiller man også affaldsstoffer og det lugter. ...

Annonce

... Ofte kan den der sveder ikke selv lugte det, men det er jo ikke rart at blive mobbet fordi man lugter og derfor er det rart hvis nogen gør opmærksom på det, så man kan gå i bad og evt. bruge en dejlig creme eller parfume.

Derudover vil jeg foreslå jer at gå ind på hjemmesiden: madklassen.dk som henvender sig til børn i alderen 10-14 år.
Madklassen.dk er bygget op omkring temaerne "Frugt og grønt", "Sukker", "Sund mad", "Krop og motion", "Bakterier i maden" og "Læs på mærkerne".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du på siden i søgefeltet skriver hygiejne, så kommer der forskellige artikler frem som blandt andet omhandler bakterier i maden og rengøring. Herunder hvorfor man skal sørge for at vaske sine hænder, hvorfor karkluden skal smides til vask osv.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far