Svar: Teenager menstruation

25. juli 2004

Kategori:
Alder:
12 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Jeg synes ikke det er noget usædvanligt i at en pige får menstruation som 12 årig. Det er mit indtryk at de fleste er mellem 12-13 år, men der er jo også piger som får mentruation allerede når de er 10 og så er der de piger som først får det når de er 15.

Det er aldrig særlig sjovt at være den første i klassen, som får det, lige så vel som det aldrig er særlig rart at være den sidste. På en eller anden måde føler man sig jo anderledes.

De fleste sundhedsplejersker fortæller om pubertet, menstruation og hvad der ellers hører til i 4-5 klassetrin. Har din datter ikke været til samtale med sundhedsplejersken?

Jeg sprøger fordi vi plejer at udlevere en pjece eller en lille bog og at være pige og de ting, der sker med ens krop. Nogle gange får man også uleveret en prøvepakning med bind. Pjecerne/bøgerne ...

Annonce

... udgives af libresse. I kan evt. gå ind på hjemmesiden www.libresse.dk

Libresse laver nogle bind som hedder 'Complete', som flere af de unge piger synes godt om. Det er et tyndt bind, men som suger mere end et trusseindlæg. Det er rigtigt at det ikke er kortere end normale bind, men bindet skal jo også have en vis længde, for at man er 'sikker'. Det værste en pige kan forestille sig er jo at hun enten skal bløde igennem eller at man kan fornemme bindet igennem bukserne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tror det er vigtigt at du fortæller din datter at man ikke kan se at hun har bindet på og at det er vigtigt at det har en vis størrelse, så hun er sikker på ikke at bløde igennem sit tøj. Fortæl hende i øvrigt at menstruation er tegn på at hendes krop fungerer helt som den skal, helt normalt.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor