Svar: Vender sig om natten
19. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev ... :)
Med den alder din datter har, så bør du fortsat være meget opmærksom, og du bør fortsat putte hende, så hun sover på ryggen og ikke på hverken siden eller maven. Risikoen for vuggedød er 10 gange højere, hvis hun ligger på maven i stedet for på ryggen.
Sundhedsstyrelsen skriver "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Jeres datter er godt igang med at vende sig og øver sig i at trille omkring, dreje om egen akse, trille fra ryg til mave - og tilbage igen - men hun mestrer endnu ikke at komme tilbage, væk fra den maveliggende stilling. Derfor skal du være ekstra opmærksom på at få vendt hende om, så længe hun ikke selv kan det...
Det vil være rigtig godt, at du om dagen hjælper hende med at træne og laver forskellige bevægelege med hende, så hun bliver motorisk stærkere og til sidst selv kan komme omkring. Læg hende stadig på maven så meget som muligt i løbet af dagen, så hun netop får øvelse i at komme væk fra maveliggende stilling. Når hun kan det om dagen, så vil hun også begynde at kunne det om natten...
De fleste børn vil være motorisk stærke og gode til at trille begge retninger omkring 6 måneders alderen... så det kommer lige pludselig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske