Svar: Hovedpude til 1årig
31. oktober 2023
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 1.5-2 år gamle, når de begynder at vise behov for en hovedpude, og de viser netop ofte behov ved at lægge hovedet på f.eks. forældres pude, en bamse eller lignende. Da jeres datter gør dette, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at hun godt kan have glæde af en hovedpude allerede nu...:)
Hovedpuden bør være flad og betydeligt lavere end den pude, som I voksne bruger. Den bør ikke være højere end 2-3 cm. I bør vælge en decideret baby- og børnepude, og som ikke er for fyldt med store mængder fyld. Det er vigtigt at vælge en pude, som ikke udgør nogen risiko - hverken i forhold til hendes udvikling af nakke- og rygmuskulatur, men også i forhold til at hun skal kunne sove sikkert med den. Det må ikke være farligt at få den over hovedet, hun skal selv kunne flytte den, hvis den ikke ligger rart for hende.
Du har ret i, at man normalt ville anbefale en pude med en vis højde, hvis man sover på siden. Det skyldes, at når man ligger på siden, så er afstanden mellem skulder og hoved større, end hvis man sover på ryggen. Derfor kan en lidt højere pude hjælpe med at opretholde en mere naturlig og afslappet stilling for nakken og rygsøjlen.
Til små børn er anbefalingen dog stadig, at man vælger en lav og flad hovedpude, altså omkring 2-3 cm. højde. Børn har et større hoved i forhold til kropsstørrelsen, og de kan sagens have behov for lidt mere støtte, hvis de sover på siden, men det skal som sagt også være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Måske kan du tage din datter med ud at afprøve forskellige hovedpuder og ud fra dette finde ud af, hvilken pude der passer bedst til hende nu. Køber du en pude over nettet, så vil jeg dog anbefale dig, at du går ud fra hendes alder og størrelse. Det vil sige, at du bør gå efter en baby hovedpude, og ikke en juniorpude - juniorpuder anbefales ofte først mellem 2-6 års alderen. Hvis puden hedder baby/junior, bør du tjekke mængden af fyld og dermed højde, og igen også se på din datters størrelse:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske