Svar: Hovedpude til 1årig

31. oktober 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn er mellem 1.5-2 år gamle, når de begynder at vise behov for en hovedpude, og de viser netop ofte behov ved at lægge hovedet på f.eks. forældres pude, en bamse eller lignende. Da jeres datter gør dette, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at hun godt kan have glæde af en hovedpude allerede nu...:)

Hovedpuden bør være flad og betydeligt lavere end den pude, som I voksne bruger. Den bør ikke være højere end 2-3 cm. I bør vælge en decideret baby- og børnepude, og som ikke er for fyldt med store mængder fyld. Det er vigtigt at vælge en pude, som ikke udgør nogen risiko - hverken i forhold til hendes udvikling af nakke- og rygmuskulatur, men også i forhold til at hun skal kunne sove sikkert med den. Det må ikke være farligt at få den over hovedet, hun skal selv kunne flytte den, hvis den ikke ligger rart for hende.

Du har ret i, at man normalt ville anbefale en pude med en vis højde, hvis man sover på siden. Det skyldes, at når man ligger på siden, så er afstanden mellem skulder og ...

Annonce

... hoved større, end hvis man sover på ryggen. Derfor kan en lidt højere pude hjælpe med at opretholde en mere naturlig og afslappet stilling for nakken og rygsøjlen.

Til små børn er anbefalingen dog stadig, at man vælger en lav og flad hovedpude, altså omkring 2-3 cm. højde. Børn har et større hoved i forhold til kropsstørrelsen, og de kan sagens have behov for lidt mere støtte, hvis de sover på siden, men det skal som sagt også være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske kan du tage din datter med ud at afprøve forskellige hovedpuder og ud fra dette finde ud af, hvilken pude der passer bedst til hende nu. Køber du en pude over nettet, så vil jeg dog anbefale dig, at du går ud fra hendes alder og størrelse. Det vil sige, at du bør gå efter en baby hovedpude, og ikke en juniorpude - juniorpuder anbefales ofte først mellem 2-6 års alderen. Hvis puden hedder baby/junior, bør du tjekke mængden af fyld og dermed højde, og igen også se på din datters størrelse:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!