Svar: Desinfektion af legetøj
26. maj 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Lucas mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring desinfektion eller rengøring af legetøj :)
I Danmark anbefales det, at legetøj som udgangspunkt vaskes og rengøres i sæbevand - legetøj i plastik og træ bør derfor som udgangspunkt kunne tåle dette. Det er også anbefalingen for legetøj, der bruges i daginstitutioner...
Legetøj kan f.eks. vaskes i opvaskemaskinen, og du kan bruge de opvasketabs, som du normalt bruger - det er dog en god idé at vælge miljømærkede tabs.
Legetøj kan også vaskes i vaskemaskinen. Du kan her med fordel komme legetøjet i en vaskepose, evt. sammen med en gammel pude, et par håndklæder eller lignende. Også her kan du bruge det vaskemiddel, som du normalt bruger - igen er det dog en god idé at bruge miljømærkede produkter.
Temperaturen i vaskemaskine og opvaskemaskine afhænger af, hvad det er, du vasker. Ofte vil 40-60 grader være anbefalingen.
Legetøj, som indeholder elektronik, batterier osv. tåler ikke at blive meget vådt eller blive nedsænket i vand, men skal så rengøres med en fugtig klud (sæbevand), børste og lignende - og tørres grundigt efter.
Legetøj i træ tåler ikke altid iblødsætning, derfor må du også her fjerne snavs ved at tørre det grundigt over med en fugtig klud med sæbevand.
Bamser, nusseklude og lignende kan ofte vaskes ved 30 grader i vaskemaskinen - her kan du følge vaskeanvisningen på produktet.
Normalt vil man i private hjemmet "rengøre" og ikke "desinficere" legetøj. Det betyder, at vand og sæbe normalt vil være tilstrækkeligt. Når legetøjet er rengjort, så betyder det, at der ikke er synligt snavs, og at der er minimal risiko for at videregive evt. smitte. Når legetøj desinficeres, så betyder det, at legetøjet er fuldstændig renset for forskellige vira og bakterier, og derfor ikke kan videregive evt. smitte. I private hjem er desinfektion ikke nødvendigt - du skal gøre legetøjet rent, ligesom du også rengør jeres gulve, sengetøj, service, bestik osv. :)
Og ja, du har fuldstændig ret i, at det som udgangspunk skal undgås at bruge kemi, netop fordi din dreng naturligt kommer alt i munden :)
Jeg håber, at du kan bruge disse anbefalinger lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske