Svar: Desinfektion af legetøj

26. maj 2022

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Lucas mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring desinfektion eller rengøring af legetøj :)

I Danmark anbefales det, at legetøj som udgangspunkt vaskes og rengøres i sæbevand - legetøj i plastik og træ bør derfor som udgangspunkt kunne tåle dette. Det er også anbefalingen for legetøj, der bruges i daginstitutioner...

Legetøj kan f.eks. vaskes i opvaskemaskinen, og du kan bruge de opvasketabs, som du normalt bruger - det er dog en god idé at vælge miljømærkede tabs.

Legetøj kan også vaskes i vaskemaskinen. Du kan her med fordel komme legetøjet i en vaskepose, evt. sammen med en gammel pude, et par håndklæder eller lignende. Også her kan du bruge det vaskemiddel, som du normalt bruger - igen er det dog en god idé at bruge miljømærkede produkter.

Temperaturen i vaskemaskine og opvaskemaskine afhænger af, hvad det er, du vasker. Ofte vil 40-60 grader være anbefalingen.

Legetøj, som indeholder elektronik, batterier osv. tåler ikke at blive meget vådt eller blive nedsænket i vand, men skal så rengøres med en fugtig klud (sæbevand), børste og ...

Annonce

... lignende - og tørres grundigt efter.

Legetøj i træ tåler ikke altid iblødsætning, derfor må du også her fjerne snavs ved at tørre det grundigt over med en fugtig klud med sæbevand.

Bamser, nusseklude og lignende kan ofte vaskes ved 30 grader i vaskemaskinen - her kan du følge vaskeanvisningen på produktet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Normalt vil man i private hjemmet "rengøre" og ikke "desinficere" legetøj. Det betyder, at vand og sæbe normalt vil være tilstrækkeligt. Når legetøjet er rengjort, så betyder det, at der ikke er synligt snavs, og at der er minimal risiko for at videregive evt. smitte. Når legetøj desinficeres, så betyder det, at legetøjet er fuldstændig renset for forskellige vira og bakterier, og derfor ikke kan videregive evt. smitte. I private hjem er desinfektion ikke nødvendigt - du skal gøre legetøjet rent, ligesom du også rengør jeres gulve, sengetøj, service, bestik osv. :)

Og ja, du har fuldstændig ret i, at det som udgangspunk skal undgås at bruge kemi, netop fordi din dreng naturligt kommer alt i munden :)

Jeg håber, at du kan bruge disse anbefalinger lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge