Svar: Brug af hue om sommeren

28. april 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære M's mor

Tak for dit brev :)

Nu er jeg jo ikke ørelæge, men umiddelbart så mener jeg, at det er en myte, at man kan forebygge mellemørebetændelse ved at bruge hue...

Huen vil naturligt holde jeres drengs ører varme, og generelt kan man sige, at hvis det er koldt eller det blæser meget, så er det en god idé at give ham hue på. Han afgiver meget varme fra hovedet, så en hue er med til generelt at holde ham varm. Det gælder dog alle børn - øreproblemer eller ej :)

Man kan også sige, at det at holde ham varm eller tempereret generelt er en god idé. Han skal så vidt muligt undgå at blive forkølet - for forkølelsen kan forårsage mellemørebetændelse - så at hjælpe ham til at holde en nogenlunde stabil temperatur vil være godt. Kulde og træk kan nedsætte hans immunforsvar og kan derfor være en del af forklaringen på, hvorfor han bliver forkølet, men det er ikke eneste forklaring.

Noget af det vigtigste i forhold til mellemørebetændelse er at undgå passiv rygning. Det lille barn er særligt sårbar overfor tobaksrøg, da barnets luftveje, lunger osv. ikke er færdigudviklede - og luftvejene er snævre. Der skal således ikke ret meget til, før jeres dreng kan blive påvirket af tobaksrøg, og man ved, at det giver risiko for f.eks. bronkitis, astma, mellemørebetændelse og meget andet...

I skal også være opmærksomme, når I giver flaske. Det er meget ...

Annonce

... vigtigt, at jeres dreng ikke ligger ned, når han får flasken, men at I holder ham så oprejst som muligt. Der kan risikere at ske tilbageløb af mælk til mellemøret eller snarere det eustakiske rør, hvilket også kan øge risikoen for mellemørebetændelse.

Derudover så kan brug af sut også spille ind. Det må derfor anbefales, at I så vidt muligt kun giver sut, når han skal sove og naturligvis som trøst ind i mellem. Men hvis han ikke græder, eller han på anden vis kan trøstes, så er det en god idé at undvære sutten.

Og så er han også arveligt disponeret, ingen tvivl om det. Derfor skal I naturligvis også gøre, hvad I kan for at forebygge - og huen og/eller lidt undertøj i uld eller silke, som kan være med til at regulere hans temperatur kan være rigtig fint - men - når det bliver varmere i vejret, og I skønner, at det er rarere at være uden hue, så er det rigtig fint, at I tager huen af jeres dreng. Han skal naturligvis ikke udsættes for træk, og han må heller ikke sidde i fuld sol, så hans hoved og krop generelt skal naturligt beskyttes (med solcreme og soltøj/solhat), men han må gerne mærke "vinden i håret", når det er sommer og varmt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og ellers - så tal med ØNH-læge om det, og hvis ikke det med huen er en myte, så vil jeg meget gerne vide det :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

God Stor Bededagsferie herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor