Svar: Brug af hue om sommeren
28. april 2021
Alder:
7 mdr.
Kære M's mor
Tak for dit brev :)
Nu er jeg jo ikke ørelæge, men umiddelbart så mener jeg, at det er en myte, at man kan forebygge mellemørebetændelse ved at bruge hue...
Huen vil naturligt holde jeres drengs ører varme, og generelt kan man sige, at hvis det er koldt eller det blæser meget, så er det en god idé at give ham hue på. Han afgiver meget varme fra hovedet, så en hue er med til generelt at holde ham varm. Det gælder dog alle børn - øreproblemer eller ej :)
Man kan også sige, at det at holde ham varm eller tempereret generelt er en god idé. Han skal så vidt muligt undgå at blive forkølet - for forkølelsen kan forårsage mellemørebetændelse - så at hjælpe ham til at holde en nogenlunde stabil temperatur vil være godt. Kulde og træk kan nedsætte hans immunforsvar og kan derfor være en del af forklaringen på, hvorfor han bliver forkølet, men det er ikke eneste forklaring.
Noget af det vigtigste i forhold til mellemørebetændelse er at undgå passiv rygning. Det lille barn er særligt sårbar overfor tobaksrøg, da barnets luftveje, lunger osv. ikke er færdigudviklede - og luftvejene er snævre. Der skal således ikke ret meget til, før jeres dreng kan blive påvirket af tobaksrøg, og man ved, at det giver risiko for f.eks. bronkitis, astma, mellemørebetændelse og meget andet...
I skal også være opmærksomme, når I giver flaske. Det er meget vigtigt, at jeres dreng ikke ligger ned, når han får flasken, men at I holder ham så oprejst som muligt. Der kan risikere at ske tilbageløb af mælk til mellemøret eller snarere det eustakiske rør, hvilket også kan øge risikoen for mellemørebetændelse.
Derudover så kan brug af sut også spille ind. Det må derfor anbefales, at I så vidt muligt kun giver sut, når han skal sove og naturligvis som trøst ind i mellem. Men hvis han ikke græder, eller han på anden vis kan trøstes, så er det en god idé at undvære sutten.
Og så er han også arveligt disponeret, ingen tvivl om det. Derfor skal I naturligvis også gøre, hvad I kan for at forebygge - og huen og/eller lidt undertøj i uld eller silke, som kan være med til at regulere hans temperatur kan være rigtig fint - men - når det bliver varmere i vejret, og I skønner, at det er rarere at være uden hue, så er det rigtig fint, at I tager huen af jeres dreng. Han skal naturligvis ikke udsættes for træk, og han må heller ikke sidde i fuld sol, så hans hoved og krop generelt skal naturligt beskyttes (med solcreme og soltøj/solhat), men han må gerne mærke "vinden i håret", når det er sommer og varmt.
Og ellers - så tal med ØNH-læge om det, og hvis ikke det med huen er en myte, så vil jeg meget gerne vide det :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
God Stor Bededagsferie herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske