Svar: Fodsved

2. juni 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære N

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske voldsomt, at din datter sveder så meget fra sine fødder, at hun efter blot et minut glider rundt.. og nej, det skal normalt ikke være sådan...

Måske har din datter det som kaldes hyperhidrose - det er betegnelsen for øget svedproduktion, og det kan ses lokalt f.eks. netop komme fra fødderne, eller fra hænder og armhule. Nogle mennesker har dog ekstra svedproduktion fra hele kroppen.

Jeg har ikke hørt om hyperhidrose hos så lille et barn, men det opstår ofte hos netop børn og unge mennesker, man siger generelt, at det opstår før 25 års alderen - og jeg tænker derfor, at det sandsynligvis også vil kunne ses hos babyer... Samtidig ses det, så vidt jeg kan finde ud af, også hos lidt flere piger end drenge.

Hyperhidrose er kendtetegnet ved, at "man drypper ...

Annonce

... af sved", og er det fra fødderne, så må strømper skiftes flere gange dagligt... Det giver, som du selv skriver, f.eks. problemer med at stå fast, og derfor er det rigtig godt, at du giver din datter strømper på, vælg evt. strømper som har skridsikre dutter.. Du kan også forsøge med strømper/sokker af uld, som kan suge en større mængde sved end bomuld uden at føles våde.

Det vil være en rigtig god ide, at du taler med jeres læge om at få en henvisning til en hudlæge, som kan vurdere, hvorvidt din datter har hyperhidrose og også tale med dig om, hvad I kan gøre ved det, hvornår og hvordan.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra dig omkring, hvad hudlægen siger, og hvad der videre sker hos jer - så kan både jeg og dem der læser med blive lidt klogere:)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder