Svar: Fodsved
2. juni 2020
Alder:
8 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske voldsomt, at din datter sveder så meget fra sine fødder, at hun efter blot et minut glider rundt.. og nej, det skal normalt ikke være sådan...
Måske har din datter det som kaldes hyperhidrose - det er betegnelsen for øget svedproduktion, og det kan ses lokalt f.eks. netop komme fra fødderne, eller fra hænder og armhule. Nogle mennesker har dog ekstra svedproduktion fra hele kroppen.
Jeg har ikke hørt om hyperhidrose hos så lille et barn, men det opstår ofte hos netop børn og unge mennesker, man siger generelt, at det opstår før 25 års alderen - og jeg tænker derfor, at det sandsynligvis også vil kunne ses hos babyer... Samtidig ses det, så vidt jeg kan finde ud af, også hos lidt flere piger end drenge.
Hyperhidrose er kendtetegnet ved, at "man drypper af sved", og er det fra fødderne, så må strømper skiftes flere gange dagligt... Det giver, som du selv skriver, f.eks. problemer med at stå fast, og derfor er det rigtig godt, at du giver din datter strømper på, vælg evt. strømper som har skridsikre dutter.. Du kan også forsøge med strømper/sokker af uld, som kan suge en større mængde sved end bomuld uden at føles våde.
Det vil være en rigtig god ide, at du taler med jeres læge om at få en henvisning til en hudlæge, som kan vurdere, hvorvidt din datter har hyperhidrose og også tale med dig om, hvad I kan gøre ved det, hvornår og hvordan.
Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra dig omkring, hvad hudlægen siger, og hvad der videre sker hos jer - så kan både jeg og dem der læser med blive lidt klogere:)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske