Svar: Små forkølede næser
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Det er til en vis grad normalt, at små børn er tætte i næsen - også uden at være forkølet, og det lyder som om, at det måske er tilfældet hos jer...
Hvis han er forkølet, så kan du fjerne snot i næsen med f.eks. isotonisk saltvand, som du drypper i næsen. Det kan opløse snot og bussemænd, som så lettere kan komme ud. Du kan prøve at kilde ham under næsen med snippen af en stofble, fordi du på den måde kan være heldig at få ham til at nyse - og på den måde renses næsen naturligt. Du kan også købe en næsesuger på apoteket, i Matas eller lignende steder. Det er en lille ballon med en tut, og du klemmer ballonen sammen, sætter tutten op til næsen, slipper ballonen og den suger snottet ud. Det kan være en god idé at bruge lidt saltvand først, så snottet er løsnet og derfor bedre kan komme ud.
Hvis han er tæt i næsen, uden at der er snot, eller hvis næsen kun løber med lidt klar vand en gang imellem, så kan tætheden skyldes, at han måske anatomisk har en lidt tæt næse, så pladsforholdende er små - hvilket de i forvejen naturligt er hos så lille et barn. Det kan også være, at han har forstørrede polypper, det der også kaldes adenoide vegationer eller børnepolypper. Det kan undersøges af en øre-næse-hals-læge. Ved lette tilfælde er der normalt ingen behandling.
Næsetæthed kan også skyldes allergi, og det vil være rigtig godt, at din dreng ikke udsættes for passiv rygning, og du skal være opmærksom på især indeklimaet - rengøring og frisk luft...
Jeg vil ikke anbefale pebermyntedråber, rød solhat eller lignende. Og han er også for lille til, at du kan bruge næsespray og lignende medicin, som voksne kan have glæde af. Men isotonisk saltvand er helt okay - det er lavet, så det er sammensat som saltvandet i kroppen (som tårerne, når vi græder), og det skader derfor ikke. Du kan købe saltvand som spray eller i ampuller. En ampul indeholder ofte nok til begge næsebor, så du kan dryppe en dråbe i hver side. Læg ham ned, så han ligger foran dig - enten på puslebordet eller i sofaen og dryp så lidt saltvand i hvert næsebor, før du tager ham op på højkant - så det har mulighed for at løbe tilbage i næsen og virke.
Det er rigtig godt, at du lejrer ham, så han ligger højere med hovedet. Og han må også gerne sove udenfor - du kan evt. også elevere hans hovedgærde i barnevognen lidt. Nogle gange kan den friske og lidt mere kølige luft, som vi har netop nu, hjælpe rigtig godt på en lidt stoppet næse :)
Brug bløde kleenex eller en blød klud med lunkent vand, når du pudser hans næse. Kom evt. lidt creme på efterfølgende, så huden ikke bliver rød og irriteret :)
Læs også gerne min bog "Helens bog om Børn & Sygdom"... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske