Svar: Små forkølede næser

17. november 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Det er til en vis grad normalt, at små børn er tætte i næsen - også uden at være forkølet, og det lyder som om, at det måske er tilfældet hos jer...

Hvis han er forkølet, så kan du fjerne snot i næsen med f.eks. isotonisk saltvand, som du drypper i næsen. Det kan opløse snot og bussemænd, som så lettere kan komme ud. Du kan prøve at kilde ham under næsen med snippen af en stofble, fordi du på den måde kan være heldig at få ham til at nyse - og på den måde renses næsen naturligt. Du kan også købe en næsesuger på apoteket, i Matas eller lignende steder. Det er en lille ballon med en tut, og du klemmer ballonen sammen, sætter tutten op til næsen, slipper ballonen og den suger snottet ud. Det kan være en god idé at bruge lidt saltvand først, så snottet er løsnet og derfor bedre kan komme ud.

Hvis han er tæt i næsen, uden at der er snot, eller hvis næsen kun løber med lidt klar vand en gang imellem, så kan tætheden skyldes, at han måske anatomisk har en lidt tæt næse, så pladsforholdende er små - hvilket de i forvejen naturligt er hos så lille et barn. Det kan også være, at han har forstørrede polypper, det der også kaldes adenoide vegationer eller børnepolypper. Det kan undersøges af en øre-næse-hals-læge. Ved lette tilfælde er der normalt ingen behandling.

Næsetæthed kan også skyldes ...

Annonce

... allergi, og det vil være rigtig godt, at din dreng ikke udsættes for passiv rygning, og du skal være opmærksom på især indeklimaet - rengøring og frisk luft...

Jeg vil ikke anbefale pebermyntedråber, rød solhat eller lignende. Og han er også for lille til, at du kan bruge næsespray og lignende medicin, som voksne kan have glæde af. Men isotonisk saltvand er helt okay - det er lavet, så det er sammensat som saltvandet i kroppen (som tårerne, når vi græder), og det skader derfor ikke. Du kan købe saltvand som spray eller i ampuller. En ampul indeholder ofte nok til begge næsebor, så du kan dryppe en dråbe i hver side. Læg ham ned, så han ligger foran dig - enten på puslebordet eller i sofaen og dryp så lidt saltvand i hvert næsebor, før du tager ham op på højkant - så det har mulighed for at løbe tilbage i næsen og virke.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er rigtig godt, at du lejrer ham, så han ligger højere med hovedet. Og han må også gerne sove udenfor - du kan evt. også elevere hans hovedgærde i barnevognen lidt. Nogle gange kan den friske og lidt mere kølige luft, som vi har netop nu, hjælpe rigtig godt på en lidt stoppet næse :)

Brug bløde kleenex eller en blød klud med lunkent vand, når du pudser hans næse. Kom evt. lidt creme på efterfølgende, så huden ikke bliver rød og irriteret :)

Læs også gerne min bog "Helens bog om Børn & Sygdom"... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder