Svar: Lungebetændelse og penicillin

31. august 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Claudia

Tak for dit brev, og jeg er ked af at høre, at din dreng er blevet syg - jeg håber, at han hurtigt bliver rask igen :)

Nu er jeg jo ikke læge og kan derfor ikke rådgive som læge, men som jeg læser dit brev, så er der nok ingen tvivl om, at din dreng har lungebetændelse... Det, der er spørgsmålet er, hvorvidt lungebetændelsen skyldes virus eller bakterier. Hvis den skyldes virus, så hjælper antibiotika ikke, hvis den skyldes bakterier, så vil behandlingen være antibiotika. Hvis du allerede nu kan fornemme, at din dreng begynder at få det bedre, så er det sandsynligvis, fordi han har glæde af sin penicillin...

Det er normalt, at små børn kan få lungebetændelse, og har man mistanke om lungebetændelse, er det vigtigt, at barnet bliver undersøgt og evt. behandling sat igang. Lungebetændelse kan være farligt, men er det sjældent i DK...

Når lægen skal stille diagnosen, så vil lægen lytte på lungerne - præcis som jeres læge har gjort. Når lægen lytter på lungerne, så vil lægen kunne vurdere, om der er normale lungelyde, eller om der er lyde i lungerne, som tegn på at barnet f.eks. har lungebetændelse. Det kan f.eks. være pibende, skarpe lyde, rallelyde som en knitren eller boblende lyd, det der f.eks. også kaldes krepitation, og lægen kan også høre, om det gælder begge lunger eller kun den ene lunge. Lægen kan f.eks. nogle gange godt sige "der er lungebetændelse på højre side" eller lignende...

Man kan godt vælge at tage en CRP, som er en infektionsprøve. Men den vil naturligt være forhøjet, da din dreng har en infektion i kroppen, uanset om infektionen skyldes virus eller bakterier. Den vil ofte være højere, hvis der er tale om bakterier, og nogle gange kan man derfor vælge at tage den for at vurdere, om der er tale om det ene eller det andet - men lægen har sandsynligvis vurderet, at den infektion din dreng havde skulle behandles og har ikke været i tvivl om, hvorvidt han havde en infektion....

Man kan også vælge at tage en blodprøve for at finde ud af, om infektionen skyldes virus eller bakterier - men det tager ofte en uge at få svar på en sådan prøve, og så længe har hverken lægen eller din dreng lyst til at vente... Er man meget i tvivl om, hvorvidt der er tale om lungebetændelse, kan man også vælge at tage et røntgenbillede af lungerne.

Lægen ser naturligt også på din dreng og laver en vurdering af hans almentilstand - og han har haft det dårligt. Han har haft høj feber, hostet rigtig meget og har sandsynligvis også haft hurtig vejrtrækning. Børn kan få det, som hedder indtrækninger. Det er når man kan se, at barnet bruger bugmuskulaturen, når det trækker vejret, så maven trækkes ind under ...

Annonce

... ribbenene... Det er tegn på, at han har svært ved at trække vejret tilstrækkeligt og f.eks. har lungebetændelse. Lægen gør sig på den måde en masse observationer - som han eller hun ikke nødvendigvis sætter ord på :)

Du har naturligvis ret i, at det altid er et skøn, og det kan sagtens være, at din drengs lungebetændelse skyldes virus, og derfor ville gå over af sig selv inden for 1-2 uger... Lægen har dog - på baggrund af hans alder, hans sygdomshistorie, det hun har hørt på hans lunger, og det hun har set - vurderet, at hans infektion skyldes en bakterie, og derfor har hun sat ham i antibiotisk behandling. Behandlingen med antibiotika er ofte 7-10 dage, og det er vigtigt, at du lader ham færdiggøre behandlingen. Hvis jeres lægen "kun" har givet ham en 7 dages kur, så kan det sagtens tænkes, at hun har tænkt, at hun ville skåne ham for for meget medicin...

Du har ret i, at det kan være hårdt for hans mave, så det vil være rigtig godt, hvis du kan købe noget cultura, A38 eller lignende med 1.5% fedtindhold, som kan være med til at stabilisere lidt i maven. Du kan også give ham flydende mælkesyrebakterier i form af f.eks. Semper Dråber eller Lactocare...

Du kan også med fordel give ham lidt lun kamille-te evt. med lidt sukker. Ligesom det er en god idé at hæve hans hovedgærde, hvor han sover. Hosten er ofte værst om natten, eller når han har ligget ned lidt...

Han må komme i vuggestue igen, når han har været feberfri i 2-3 dage og ikke længere virker påvirket. Det vil sige, at han skal kunne deltage i de forskellige aktiviteter i løbet af dagen, uden at han kræver særlig pasning.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg vil lige nævne, at man i det danske børnevaccinationsprogram siden 2007 har vaccineret mod lungebetændelse. Din dreng kan stadig godt få lungebetændelse, selvom han er vaccineret, men vaccinen er med til at sikre, at han ikke får det, som kaldes invasiv pneumokoksygdom (IPS). Pneumokokker er den hyppigste årsag til bakteriel meningitis i Danmark, og vaccinen har vist sig effektiv til at beskytte mod de mere alvorlige pneumokokinfektiocner. Pneumokokker er bakterier, som blandt andet kan være årsag til lungebetændelse og andre infektionssygdomme i luftvejene.

Jeg synes, du skal tage det helt roligt. Du har gjort det helt rigtige - taget din dreng til lægen, da han blev syg og er startet op med den behandling, som lægen har ordineret. Det er vigtigt, at du lytter til din læge og stoler på, at hun ved, hvad det er hun laver. Det lyder umiddelbart sådan :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god bedring til din lille dreng! :)

Læs også meget gerne "Helens bog om børn og sygdom" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor