Lungebetændelse og penicillin

31. august 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Lungebetændelse og penicillin

Kære Helen

Jeg har virkelig brug for dine råd og for at høre hvordan du synes jeg skal forholde mig til det her.

Måske er det egentlig ikke så stort eller alvorligt - men jeg er simpelthen bare gået hen og blevet så nervøs.

For 3 dage siden tog jeg vores søn på 15 mdr til lægen, da han hostede helt vildt meget, havde meget høj feber og var bare super utilpas.

Lægen lyttede til hans lunger bagpå ryggen, og talte en smule med mig om hvordan han ellers havde det. Herefter konstanterede hun at han har lungebetændelse.
Jeg blev meget overrasket og sagde:
"Okay, det er da lidt voldsomt. Er du sikker på at det er lungebetændelse? For jeg er ikke så glad for at give ham penicillin?"

Men hun var sikker. Og han fik udskrevet noget penicillin, som han tager nu, og skal have i en uge i alt.

Problemet for mig opstår så ved to ting ..

1. Har han overhoved lungebetændelse??! Flere familiemedlemer har gjort os opmærksomme på den mærkelige måde hun har undersøgt ham på. Flere spørger om hun fx tog hans infektionstal? Det gjorde hun ikke - er det ikke mærkeligt?
Jeg føler mig simpelthen bare SÅ dum!! Hvordan kunne jeg ikke være mere vågen da vi var derinde? Og stille hende mange flere spørgsmål?
Jeg ...

Annonce

... stolede helt oprigtigt bare på at hun vidste hvad hun lavede.

2. Nu går jeg og er så bange for at penicillinen er for hård mod hans lille og meget unge krop. Og jeg føler at jeg udsætter ham for en masse dårligt.
Jeg har læst at penicillinen dræber alle hans gode bakterier også og svækker ham fuldstændigt. Men hvor slemt er det? og hvor dårligt er det at give penicillin? Og tænk engang hvis han ikke engang har lungebetændelse?

Var vores læge ikke for hurtig? Og var der noget jeg kunne have gjort anderledes?

Jeg har det helt oprigtigt virkelig skidt, og kan slet ikke give slip på at min lille søn får pencillin, som han måske slet ikke havde brug.
Og så går jeg med en frygt for om det nu ødelægger hans lille krop, og at han i virkeligheden kunne være fri, hvis jeg bare havde været mere obs hos lægen.

Jeg håber sådan at du kan hjælpe mig.

Til sidst, vil jeg høre, om du synes det er en god ide at sende ham i vuggestue under kuren? Han skal have det i fire dage til, og jeg kan ikke bare blive ved med at have barn-syge dage. Men hvordan gør man lige i forhold til vuggestuen?
Hvis han selvfølgelig får det bedre, og ingen feber har, men blot skal fortsætte med penicillien.

Med venlig hilsen
Claudia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S