Brev:
Lungebetændelse og penicillin
31. august 2018
Alder:
15 mdr.
Lungebetændelse og penicillin
Kære Helen
Jeg har virkelig brug for dine råd og for at høre hvordan du synes jeg skal forholde mig til det her.
Måske er det egentlig ikke så stort eller alvorligt - men jeg er simpelthen bare gået hen og blevet så nervøs.
For 3 dage siden tog jeg vores søn på 15 mdr til lægen, da han hostede helt vildt meget, havde meget høj feber og var bare super utilpas.
Lægen lyttede til hans lunger bagpå ryggen, og talte en smule med mig om hvordan han ellers havde det. Herefter konstanterede hun at han har lungebetændelse.
Jeg blev meget overrasket og sagde:
"Okay, det er da lidt voldsomt. Er du sikker på at det er lungebetændelse? For jeg er ikke så glad for at give ham penicillin?"
Men hun var sikker. Og han fik udskrevet noget penicillin, som han tager nu, og skal have i en uge i alt.
Problemet for mig opstår så ved to ting ..
1. Har han overhoved lungebetændelse??! Flere familiemedlemer har gjort os opmærksomme på den mærkelige måde hun har undersøgt ham på. Flere spørger om hun fx tog hans infektionstal? Det gjorde hun ikke - er det ikke mærkeligt?
Jeg føler mig simpelthen bare SÅ dum!! Hvordan kunne jeg ikke være mere vågen da vi var derinde? Og stille hende mange flere spørgsmål?
Jeg stolede helt oprigtigt bare på at hun vidste hvad hun lavede.
2. Nu går jeg og er så bange for at penicillinen er for hård mod hans lille og meget unge krop. Og jeg føler at jeg udsætter ham for en masse dårligt.
Jeg har læst at penicillinen dræber alle hans gode bakterier også og svækker ham fuldstændigt. Men hvor slemt er det? og hvor dårligt er det at give penicillin? Og tænk engang hvis han ikke engang har lungebetændelse?
Var vores læge ikke for hurtig? Og var der noget jeg kunne have gjort anderledes?
Jeg har det helt oprigtigt virkelig skidt, og kan slet ikke give slip på at min lille søn får pencillin, som han måske slet ikke havde brug.
Og så går jeg med en frygt for om det nu ødelægger hans lille krop, og at han i virkeligheden kunne være fri, hvis jeg bare havde været mere obs hos lægen.
Jeg håber sådan at du kan hjælpe mig.
Til sidst, vil jeg høre, om du synes det er en god ide at sende ham i vuggestue under kuren? Han skal have det i fire dage til, og jeg kan ikke bare blive ved med at have barn-syge dage. Men hvordan gør man lige i forhold til vuggestuen?
Hvis han selvfølgelig får det bedre, og ingen feber har, men blot skal fortsætte med penicillien.
Med venlig hilsen
Claudia