Svar: Skoldkopper - udbrud og appetit
13. december 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at din dreng kan have nedsat appetit i en periode med sygdom. Selvom feberen forsvinder, så kan han godt føle sig utilpas, have kvalme, være tilstoppet i næsen, have ondt i halsen osv. uden at han rigtigt kan sætte ord på det - og dermed spise mindre. Derfor er det rigtig godt, hvis du forsøger at tilbyde ham mange små måltider i løbet af dagen og gerne noget, som du tænker han kan spise og vil sætte pris på, så han stadig får lidt indenbords :)
Måske små bidder af en hjemmebagt bolle, lidt frugtgrød med mælk eller lidt frisk frugt og bær vil glide bedst ned :)
Det er rigtigt at skoldkoppeudslæt ofte begynder i ansigtet og på brystet og derfra spreder sig ud over kroppen. Og det starter også med røde pletter, der bliver til blærer, som bliver til skorper, der til sidst falder af... Men det kan nogle gange være svært at vurdere hvorvidt barnet har skoldkopper eller ej, for nogle børn får kun ganske få blærer (kan tælles på en hånd) som måske kunne være tilfældet hos jer, hvor andre børn får i hundredevis og hvor blærerne sidder overalt...
En anden mulighed er, at din dreng måske har fået det der kaldes 3-dages-feber. Det starter med høj feber i ca. 3 dage (op mod 40 grader), herefter hæver lymfekirtlerne ofte på halsen, og når feberen er væk, så kommer der udslæt. Det begynder typiske i nakken og breder sig ud over kroppen, armene og benene. Det ses sjældent i ansigtet. Udslættet er blegrødt, plettet og der ses nogle gange små papler - det vil sige små noprede knopper. Udslættet kan nogle gange være svært at se og det varer 1-2 dage, så er det hele overstået.
3-dages-feber starter ikke med forkølelse, hoste og lignende - det starter med høj feber og når udslættet kommer, så har barnet ikke længere feber. Udslættet klør ofte heller ikke på samme måde som f.eks. skoldkopper gør.
Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at drøfte det med lægen. Børn kan få udslæt og også blærer af mange forskellige årsager,- f.eks. skoldkopper, 3-dages-feber, hånd-fod-og mundsyge (coxsackie-virus), mæslinger... Og der kan jo også blot være tale om varmeknopper som måske er opstået i forbindelse med, at han har haft feber og svedt mere f.eks. i bleområdet...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god bedring! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske