Svar: Skoldkopper - udbrud og appetit

13. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at din dreng kan have nedsat appetit i en periode med sygdom. Selvom feberen forsvinder, så kan han godt føle sig utilpas, have kvalme, være tilstoppet i næsen, have ondt i halsen osv. uden at han rigtigt kan sætte ord på det - og dermed spise mindre. Derfor er det rigtig godt, hvis du forsøger at tilbyde ham mange små måltider i løbet af dagen og gerne noget, som du tænker han kan spise og vil sætte pris på, så han stadig får lidt indenbords :)

Måske små bidder af en hjemmebagt bolle, lidt frugtgrød med mælk eller lidt frisk frugt og bær vil glide bedst ned :)

Det er rigtigt at skoldkoppeudslæt ofte begynder i ansigtet og på brystet og derfra spreder sig ud over kroppen. Og det starter også med røde pletter, der bliver til blærer, som bliver til skorper, der til sidst falder af... Men det kan nogle gange være svært at vurdere hvorvidt barnet har skoldkopper eller ej, for nogle børn får kun ganske få blærer (kan tælles på en hånd) som måske kunne være tilfældet hos jer, hvor andre børn får i hundredevis og hvor blærerne sidder overalt...

En anden mulighed er, at din dreng måske har fået det der ...

Annonce

... kaldes 3-dages-feber. Det starter med høj feber i ca. 3 dage (op mod 40 grader), herefter hæver lymfekirtlerne ofte på halsen, og når feberen er væk, så kommer der udslæt. Det begynder typiske i nakken og breder sig ud over kroppen, armene og benene. Det ses sjældent i ansigtet. Udslættet er blegrødt, plettet og der ses nogle gange små papler - det vil sige små noprede knopper. Udslættet kan nogle gange være svært at se og det varer 1-2 dage, så er det hele overstået.

3-dages-feber starter ikke med forkølelse, hoste og lignende - det starter med høj feber og når udslættet kommer, så har barnet ikke længere feber. Udslættet klør ofte heller ikke på samme måde som f.eks. skoldkopper gør.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at drøfte det med lægen. Børn kan få udslæt og også blærer af mange forskellige årsager,- f.eks. skoldkopper, 3-dages-feber, hånd-fod-og mundsyge (coxsackie-virus), mæslinger... Og der kan jo også blot være tale om varmeknopper som måske er opstået i forbindelse med, at han har haft feber og svedt mere f.eks. i bleområdet...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god bedring! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige