Svar: Forkølelse - 5 mdr.

8. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)

Kamillete anbefales ikke til børn under 4 måneder. I stedet kan man give lidt kogt vand evt. tilsat lidt sukker. Der gives dog meget små mængder. Det er vigtigt at kogt vand ikke tager pladsen op for mælken.

Jeres dreng er nu 5 måneder gammel, og han kan derfor godt få lidt tyndt opblandet kamillete, nu hvor han er forkølet, hvis du oplever, at det kan løsne snot og slim. Stadig bør du dog holde mængden nede. Det vil sige max 100 ml dagligt. Det er stadig bedst, hvis du kan give ham mælk - amme ham eller give ham flaske. Netop når han er syg, kan det være godt at få den ekstra næring fra mælken, som kogt vand jo ikke indeholder :)

Med hensyn til næsesuger, så er der en risiko for at man irriterer slimhinden, så der bliver produceret mere slim. Derfor kan det anbefales, at man forsøger at ...

Annonce

... løsne slim og snot med saltvand... men når det er sagt, så er det dog vigtigt at hjælpe barnet til rene luftveje, og små børn kan jo ikke pudse næse, som vi voksne kan. Derfor kan det være fint at bruge en næsesuger en gang imellem.

Du kan gøre det, at du først kommer lidt saltvand (saltvandsampuller kan købes på apoteket eller i Matas) i næsen for at løsne. Du kan også prøve om du med snippen af en stofble kan kilde din dreng under næsen, så han nyser - og på den måde får næsen naturligt renset - og hvis det så ikke er tilstrækkeligt, så kan du bruge en næsesuger. Den skal placeres lige ved næsen og ikke stikkes op i næsen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres læge fraråder brug af næsesuger, så skal du naturligvis følge lægens råd:)

Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - og god bedring med forkølelsen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer