Svar: Svær putning - 2 år, 10 mdr.
4. marts 2024
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at lillebror har fået konstateret Cerebral Parese, jeg håber, I er okay alle sammen...:)
Det lyder som et meget fint putteritual og bortset fra, at putningen kan trække ud i en time, fordi I skal sidde og nusse lillebror på ryggen til han sover, så lyder det som om, at det faktisk kan fungere for jer. Men, jeg forstår godt, at I ønsker lidt ændringer, og derfor får I også lidt tanker med herfra.
I skal for det første være sikre på, at puttetidspunktet er rigtigt. Det lyder som om, at lillebror bliver puttet omkring kl. 19 og først sover kl. 20. I en alder af knap 3 år, har han sandsynligvis behov for ca. 12 timers søvn, så puttetidspunktet skal afhænge af, hvorvidt han sover til middag, og hvornår hans dag begynder. Starter dagen f.eks. kl. 07, så vil det være passende, at han puttes kl. ca. 19, men sover han en time til middag, så vil det forklare, hvorfor han først er putteklar kl. 20.
Derudover, så tænker jeg, at I skal forsøge at skabe gradvise ændringer. Når I ændrer ritualet lidt af gangen, så undgår I for meget uro omkring søvnen. Gradvise ændringer vil f.eks. være, at I begynder at nusse ryggen mindre og mindre, så I over flere aftener tegner og nusser mindre og mindre for på den måde at vænne jeres dreng til, at det ikke er nødvendigt, at I bliver ved og ved og ved...
Det kan være en god idé at erstatte behovet for tegning og rygnusning med noget andet og mere beroligende. Det kan fint være den nusseklud, som han allerede har. Nogle børn vil have stor glæde af at sove med mors eller fars aflagte t-shirt, fordi de forbinder netop denne med forældrene, og det kan give en følelse af at have mor eller far tæt på - uden at jeres hænder og nærhed er direkte involveret.
En erstatning for tegning og rygnusning kunne også være den historie, som I allerede har og bruger som del af putteritualet, og det kunne være en lille sang. Det kunne være en overvejelse værd, at I ændrer på putteritualet, så I putter ham og læser bøger, imens han ligger i sin seng - og ikke som nu - først læser bog og derefter putter ham.
Fordelen ved at han ligger i sin seng, når han får læst højt er, at han ikke oplever at blive flyttet undervejs, og det kan gøre det lettere (og hurtigere) for ham at finde ind i søvnen. Samtidig har bogen den fordel, at I ikke kan sidde og nusse hans ryg imens, fordi I er nødt til at bruge jeres hænder for at bladre i bogens sider, vise ham billeder osv. Han kan på den måde lære at ligge i sin seng og falde i søvn der, uden at I behøver nusse og kærtegne hans ryg.
Efter bogen er læst, så kan I synge en godnatsang - og her kan I så overveje, om lidt kærtegn på ryggen er nødvendigt. Måske kan I synge uden denne nødvendighed, eller måske kan I, netop fordi han fra starten er puttet i sengen og har vænnet sig til at ligge der uden berøring af ryggen, men fordi I sidder og læser, få afkortet behovet for tegning og rygnusning. Så I får erstattet det nuværende nussen med noget berolignede som at synge en sang i stedet.
I kan også prøve at hjælpe ham med dybe vejrtrækninger - "træk vejret godt ned i maven, og pust ud igen", så han lærer at finde roen på egen vis, og så han sammen med sin nusseklud kan lære at finde ro - igen uden behov for jeres hænder og kærtegn på ryggen.
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at I forsøger at være nogenlunde konsistente i jeres nye rutiner - så I f.eks. holder fast i, at han fremadrettet får læst historie, imens han ligger i sin seng og får sunget godnatsang i stedet for at blive nusset - eller at han nusset kortvarigt, hvorefter I stopper.
Der er også den muligt, at I her f.eks. laver en aftale om, at I tegner 3 tegninger, som han skal gætte, hvad er - og derefter synger I en sang i stedet. Lidt kærtegn og rygnussen er jo sådan set rigtig fint, det må bare gerne vare 5 minutter og ikke en time. Med ved at lave en aftale om 3 tegninger og derefter godnatsang og putning med nusseklud, så tænker jeg, at det godt kan lade sig gøre.
Det kan være fristende at falde tilbage i gamle vaner, så hold fast i de rutine og vaner, som I indfører nu. Forsøg at finde en balance, så det kan fungere for både jeres dreng og jer forældre - det lyder som om, at I godt kan få ændret til noget, der også kan fungere for jer voksne fremover:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske