Svar: Svær putning - 2 år, 10 mdr.

4. marts 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg er oprigtigt ked af at høre, at lillebror har fået konstateret Cerebral Parese, jeg håber, I er okay alle sammen...:)

Det lyder som et meget fint putteritual og bortset fra, at putningen kan trække ud i en time, fordi I skal sidde og nusse lillebror på ryggen til han sover, så lyder det som om, at det faktisk kan fungere for jer. Men, jeg forstår godt, at I ønsker lidt ændringer, og derfor får I også lidt tanker med herfra.

I skal for det første være sikre på, at puttetidspunktet er rigtigt. Det lyder som om, at lillebror bliver puttet omkring kl. 19 og først sover kl. 20. I en alder af knap 3 år, har han sandsynligvis behov for ca. 12 timers søvn, så puttetidspunktet skal afhænge af, hvorvidt han sover til middag, og hvornår hans dag begynder. Starter dagen f.eks. kl. 07, så vil det være passende, at han puttes kl. ca. 19, men sover han en time til middag, så vil det forklare, hvorfor han først er putteklar kl. 20.

Derudover, så tænker jeg, at I skal forsøge at skabe gradvise ændringer. Når I ændrer ritualet lidt af gangen, så undgår I for meget uro omkring søvnen. Gradvise ændringer vil f.eks. være, at I begynder at nusse ryggen mindre og mindre, så I over flere aftener tegner og nusser mindre og mindre for på den måde at vænne jeres dreng til, at det ikke er nødvendigt, at I bliver ved og ved og ved...

Det kan være en god idé at erstatte behovet for tegning og rygnusning med noget andet og mere beroligende. Det kan fint være den nusseklud, som han allerede har. Nogle børn vil have stor glæde af at sove med mors eller fars aflagte t-shirt, fordi de forbinder netop denne med forældrene, og det kan give en følelse af at have mor eller far tæt på - uden at jeres hænder og nærhed er direkte involveret.

En erstatning for tegning og rygnusning kunne også være den historie, som I allerede har og bruger som del af putteritualet, og det kunne være en lille sang. Det kunne være en overvejelse værd, at I ændrer på putteritualet, så I putter ham og læser bøger, imens han ligger i sin seng - og ikke som nu - først læser bog og derefter putter ham.

Fordelen ved at han ligger i sin seng, når han får læst højt er, at han ...

Annonce

... ikke oplever at blive flyttet undervejs, og det kan gøre det lettere (og hurtigere) for ham at finde ind i søvnen. Samtidig har bogen den fordel, at I ikke kan sidde og nusse hans ryg imens, fordi I er nødt til at bruge jeres hænder for at bladre i bogens sider, vise ham billeder osv. Han kan på den måde lære at ligge i sin seng og falde i søvn der, uden at I behøver nusse og kærtegne hans ryg.

Efter bogen er læst, så kan I synge en godnatsang - og her kan I så overveje, om lidt kærtegn på ryggen er nødvendigt. Måske kan I synge uden denne nødvendighed, eller måske kan I, netop fordi han fra starten er puttet i sengen og har vænnet sig til at ligge der uden berøring af ryggen, men fordi I sidder og læser, få afkortet behovet for tegning og rygnusning. Så I får erstattet det nuværende nussen med noget berolignede som at synge en sang i stedet.

I kan også prøve at hjælpe ham med dybe vejrtrækninger - "træk vejret godt ned i maven, og pust ud igen", så han lærer at finde roen på egen vis, og så han sammen med sin nusseklud kan lære at finde ro - igen uden behov for jeres hænder og kærtegn på ryggen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også, at det er vigtigt, at I forsøger at være nogenlunde konsistente i jeres nye rutiner - så I f.eks. holder fast i, at han fremadrettet får læst historie, imens han ligger i sin seng og får sunget godnatsang i stedet for at blive nusset - eller at han nusset kortvarigt, hvorefter I stopper.

Der er også den muligt, at I her f.eks. laver en aftale om, at I tegner 3 tegninger, som han skal gætte, hvad er - og derefter synger I en sang i stedet. Lidt kærtegn og rygnussen er jo sådan set rigtig fint, det må bare gerne vare 5 minutter og ikke en time. Med ved at lave en aftale om 3 tegninger og derefter godnatsang og putning med nusseklud, så tænker jeg, at det godt kan lade sig gøre.

Det kan være fristende at falde tilbage i gamle vaner, så hold fast i de rutine og vaner, som I indfører nu. Forsøg at finde en balance, så det kan fungere for både jeres dreng og jer forældre - det lyder som om, at I godt kan få ændret til noget, der også kan fungere for jer voksne fremover:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor