Svar: 18 mdr. og afvænning fra flaske
13. februar 2020
Alder:
18 mdr.
Kære Majas mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Først - prøv at lade være med at føle, at I som forældre gør noget forkert. Det lyder som om, at I har en pige, som trives rigtig godt og som er tryg ved at sove - og netop trygheden er alfa omega. Derfor er det også rigtig godt, at du spørger ind til, hvordan I nu kan ændre hendes putteritual, så hun stadig forbinder det at sove med noget, som er dejligt og dermed er en stund, som hun kan se frem til :)
Det lyder også som om, at I er meget opmærksomme på hendes væskeindtag i løbet af dagen, og det er super med en vandflaske, som hun kan drikke af, når hun føler tørst - det er netop rigtig godt, at den står synligt fremme, så hun bliver opmærksom på at drikke :)
Det er vigtigt, at I erstatter flasken med noget andet. Derfor er det rigtig godt, at du allerede har indført godnatsang og at I også har bygget et ritual op, hvor hun starter med at sidde på skødet, få læst lidt historie og lignende. Det er vigtigt, at I bibeholder dette, når hendes flaske fjernes og tanken er, at hendes nuværende putteritual naturligt tager mere og mere over så skiftet bliver så lille som muligt. Det vil sige, at alt skal være, som det plejer at være, eneste forskel vil være, at hun ikke længere får flaske, før hun skal sove.
Det kan være en god idé, at I starter med at lade hende sidde hos jer, få lidt at drikke (lige nu flasken), I læser måske lidt i en bog og derefter putter I hende over i senge. Det er godt, hvis hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove og ikke falder i søvn i jeres favn. Når hun ligger i egen seng, så kan hun evt. få læst lidt mere historie, og I kan synge godnatsang osv. Måske vil hun også have glæde af en puttebamse som kan følge med fra favn og ned i sengen...
Nogle børn har glæde af at få et godnatmåltid om aftenen, som en del af deres putteritual. Det kan være en portion grød, havregryn eller måske blot en banan sammen med en kop letmælk. Mælken kan være kold eller lunet, hvis hun er glad for varm mælk. På den måde vil hun fremadrettet stadig få noget i maven, før hun skal sove. Derefter kan hun få børstet tænder og blive puttet.
Flasken bør gradvist skrues ned i mængde, så hun får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære - og i stedet erstatter godnatmåltidet så dette behov. Flasken som hun ofte får ml kl 21-24 bør være vand og gradvist kan indtaget her også skrues ned, så hun får indre og mindre af gangen og til sidst lærer helt at undvære noget at drikke her. Hvis hun fremadrettet viser sig at have brug for væske på dette tidspunkt, så kan alternativet være en drypfri kop med vand. I kan styre mængden i koppen og hun kan selv styre, hvor meget hun vil drikke. Hun kan altså på sigt lære at tage sin kop selv, drikke lidt vand og sove videre, hvis hun har brug for det - men flasken vil på den måde være slut.
Det kan sagtens tænkes, at hun ved at I indføre godnatmåltid og mælk af kop før tandbørsting naturligt ikke vil efterspørge sin flaske, det er et forsøg værd. Men hvis I oplever, at hun stadig søger efter flasken, så kan det være nødvendigt, at I inddrager hende i at flasken er slut. At inddrage hende betyder, at I skal vise hende, at flasken er i stykker, at den ikke længere dur - og så i stedet tilbyde lidt vand af en kop, hvis hun reelt er tørstig.
Med den alder hun har, så kender hun måske allerede til at noget slutter. Det kan være tallerkenen som er tom, der er ikke mere mad, eller det kan være historien der slutter og bogen klappes sammen, slut, der er ikke mere historie. Når noget i hverdagen slutter, så vil det være godt, at I siger "slut" og gestikulerer slut med jeres hænder. Og dette tegn skal I så overføre til flaskerne. Flaskesutterne bliver mørnede, klistrerede, de dur ikke mere og skal smides ud og det må hun gerne være med til. Når hun om aftenen så spørger efter sin flaske, så viser I hende flasken, som ikke dur uden flaskesutterne på og siger og signalerer slut. Det vil naturligt godt kunne gøre hende ked af det, hvilket I så skal kunne rumme - stadig er alt jo ved det gamle og hun kan trygt og roligt lægge sig til at sove, for I er der for hende.
Det kan godt være nødvendigt, at I putter hende en lille smule senere. Det er naturligt svært for sent I kan putte hende, fordi hun starter dagen meget tidligt og derfor naturligt også må tidligt i seng. Det er også vigtigt, at hun ikke bliver overtræt, for så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn og det er vigtigt, som du skriver, at I rammer søvntoget. Nogle gange kan det dog være en idé at putte 20 minutter senere, for at "ramme toget bedre", når flasken pludselig skal undværes - og så giver det måske også mulighed for, at hun kan få et bad og et godnatmåltid om aftenen.
Det vil sige, at en rytme kunne se således ud:
Aften 17: Aftensmad
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov ca 17.30...
Tilbydes en godnatgrød eller en moset banan sammen med en kop letmælk, får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca 18.30 med bamse, godnathistorie, godnatsang...
Sen aften kan hun tilbydeslidt vand, introducer gerne en drypfri kop i stedet for flasken, så hun på sigt selv kan tage lidt vand at drikke, hvis hun vågner og er tørstig.
Badet, den efterfølgende godnatgrød, mælk af kop skulle gerne på sigt være det som gør, at hun kommer "ned i gear", som du skriver og på den måde bliver i stand til at finde ro, når hun skal puttes - og på den måde uden at få flaske :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske