Svar: Søvnhjul - 4 mdr.
12. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mine søvnhjul :)
Søvnhjulene er ment som en rettesnor for, hvordan søvn ofte er fordelt i forskellige aldre. Det er f.eks. naturligt, at børn i 3-4 måneders alderen ofte trives med 3 lure dagligt og en rytme, som ofte ligger sent. Det vil sige, at barnet ofte går sent til ro for natten. Det er f.eks. ikke udsædvanligt, at børn i denne alder har en rytme, hvor de har en længere vågenperiode om aftenen og ikke sover før klokken måske er 21.30 eller endnu senere - måske først kl 23, afhængig af hvordan hele dagen forløber.
Mange forældre bliver urolige, når de oplever at deres barn pludselig sover meget sent. De fleste forældre tænker eller har hørt, at små børn skal sove senest kl 20, men det gælder altså ikke nødvendigvis børn i denne alder. Søvnhjulet er derfor lavet for at man skal kunne få lidt indblik i, hvad der er realistisk for denne alder - og dermed er helt okay:)
Når det så er sagt, så bliver du måske urolig, fordi jeres datter pludselig ikke har en sen rytme - hun går ikke i seng kl 21.30, men allerede kl 19.30-20 - og det er naturligvis helt okay. Det er der ikke noget forkert i, og man skal som sagt ikke ændre på en rytme, som både barnet og forældrene trives med :) Hvis jeres datter allerede nu er ved at nærme sig en rytme, som mere ligner det, man ofte ser hos et barn på 6-7 måneder, så er det helt okay. Så længe hun trives og får den søvn, som hun har behov for, er det rigtig fint:)
Søvnen vil rent fysiologisk ændre sig, den vil begynde at indeholde flere stadier og vil i sammensætning komme til at minde mere og mere om den søvn, vi voksne har. Jeres datter vil samtidig begynde at udvikle sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Det betyder, at hun vil begynde at få længere og mere aktive vågne perioder, og det vil igen ændre på søvnen og på rytmen. En stor del af tingene/ændringerne sker derfor mere eller mindre af sig selv. MEN, samtidig bliver hun også mere og mere bevidst, og det er derfor godt, hvis du gør dig nogle overvejelser omkring, hvilke vaner og rutiner du giver hende nu.
Det er helt okay, at hun sover 3 lure dagligt, starter dagen kl ca 6.30 og puttes 19.30-20. Det er super fint. Men du skal være opmærksom på jeres putteritualer, at hun f.eks. skal lære at sove uden at have bryst eller flaske i munden, uden at være i din favn, uden at du skal hoppe med hende på en pilatesbold eller lignende. Hun skal stadig have mælk, og bryst eller flaske skal stadig indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun skal have en ren ble og gøres klar til putning med bestemte ritualer, kærtegn osv. Det vil være godt, at hun forbinder sin seng og barnevogn med stedet, hvor hun sover...
I takt med at hun bliver ældre, så vil du også skulle introducere hende for lidt skemad, og når hun bliver 6-7 måneder gammel, så vil hun naturligt skulle spise skemad flere gange dagligt, samtidig med at hun også stadig skal have bryst/flaske. Det vil på sigt også være med til at give lidt rytme, og når du begynder med smagsprøver på en ske, vil det f.eks. være godt, at du starter om dagen til frokost og når dette fungerer så tilbyder lidt skemad om aftenen. Det vil sige frokost og aften og dermed på de tidspunkter, hvor I andre normalt ville spise.
Skiftet fra et søvnhjul til et andet sker altså delvist på grund af den fysiologiske ændring, der sker i søvnen, sammen med den udvikling hun naturligt går igennem, hvor hendes vågne perioder gradvist bliver længere og mere aktive - men det er også nødvendigt, at du gradvist indføre nogle rutiner og vaner, starter op med skemad osv. så I stille og roligt får skabt en alderssvarende rytme. Så du fremadrettet på den måde også får vænnet hende til, at det er om dagen, at hun er aktiv, spiser, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt - så hun kan sove om natten, og du kan få 5-6 timers sammenhængende nattesøvn :)
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde dagsplaner for hver måned, og du guides igennem fra de første smagsprøver i 4 måneders alderen, og til jeres datter spiser familiemad. Bogen går fra 4-18 måneder. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - den er fra 2019 (3. udgave, 2. oplag 2019).
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske