Svar: Søvnhjul - 4 mdr.

12. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mine søvnhjul :)

Søvnhjulene er ment som en rettesnor for, hvordan søvn ofte er fordelt i forskellige aldre. Det er f.eks. naturligt, at børn i 3-4 måneders alderen ofte trives med 3 lure dagligt og en rytme, som ofte ligger sent. Det vil sige, at barnet ofte går sent til ro for natten. Det er f.eks. ikke udsædvanligt, at børn i denne alder har en rytme, hvor de har en længere vågenperiode om aftenen og ikke sover før klokken måske er 21.30 eller endnu senere - måske først kl 23, afhængig af hvordan hele dagen forløber.

Mange forældre bliver urolige, når de oplever at deres barn pludselig sover meget sent. De fleste forældre tænker eller har hørt, at små børn skal sove senest kl 20, men det gælder altså ikke nødvendigvis børn i denne alder. Søvnhjulet er derfor lavet for at man skal kunne få lidt indblik i, hvad der er realistisk for denne alder - og dermed er helt okay:)

Når det så er sagt, så bliver du måske urolig, fordi jeres datter pludselig ikke har en sen rytme - hun går ikke i seng kl 21.30, men allerede kl 19.30-20 - og det er naturligvis helt okay. Det er der ikke noget forkert i, og man skal som sagt ikke ændre på en rytme, som både barnet og forældrene trives med :) Hvis jeres datter allerede nu er ved at nærme sig en rytme, som mere ligner det, man ofte ser hos et barn på 6-7 måneder, så er det helt okay. Så længe hun trives og får den søvn, som hun har behov for, er det rigtig fint:)

Søvnen vil rent fysiologisk ændre sig, den vil begynde at indeholde flere stadier og vil i sammensætning komme til at minde mere og mere om den søvn, vi voksne har. Jeres datter vil samtidig begynde at udvikle sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Det betyder, at hun vil begynde at få længere og mere aktive vågne perioder, og det vil igen ændre på søvnen og på rytmen. En stor del af tingene/ændringerne sker derfor mere eller mindre af sig selv. MEN, samtidig bliver hun også mere og mere bevidst, og det er derfor godt, hvis du gør dig nogle overvejelser omkring, hvilke vaner og rutiner du giver hende nu.

Det er helt okay, at hun ...

Annonce

... sover 3 lure dagligt, starter dagen kl ca 6.30 og puttes 19.30-20. Det er super fint. Men du skal være opmærksom på jeres putteritualer, at hun f.eks. skal lære at sove uden at have bryst eller flaske i munden, uden at være i din favn, uden at du skal hoppe med hende på en pilatesbold eller lignende. Hun skal stadig have mælk, og bryst eller flaske skal stadig indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun skal have en ren ble og gøres klar til putning med bestemte ritualer, kærtegn osv. Det vil være godt, at hun forbinder sin seng og barnevogn med stedet, hvor hun sover...

I takt med at hun bliver ældre, så vil du også skulle introducere hende for lidt skemad, og når hun bliver 6-7 måneder gammel, så vil hun naturligt skulle spise skemad flere gange dagligt, samtidig med at hun også stadig skal have bryst/flaske. Det vil på sigt også være med til at give lidt rytme, og når du begynder med smagsprøver på en ske, vil det f.eks. være godt, at du starter om dagen til frokost og når dette fungerer så tilbyder lidt skemad om aftenen. Det vil sige frokost og aften og dermed på de tidspunkter, hvor I andre normalt ville spise.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Skiftet fra et søvnhjul til et andet sker altså delvist på grund af den fysiologiske ændring, der sker i søvnen, sammen med den udvikling hun naturligt går igennem, hvor hendes vågne perioder gradvist bliver længere og mere aktive - men det er også nødvendigt, at du gradvist indføre nogle rutiner og vaner, starter op med skemad osv. så I stille og roligt får skabt en alderssvarende rytme. Så du fremadrettet på den måde også får vænnet hende til, at det er om dagen, at hun er aktiv, spiser, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt - så hun kan sove om natten, og du kan få 5-6 timers sammenhængende nattesøvn :)

I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde dagsplaner for hver måned, og du guides igennem fra de første smagsprøver i 4 måneders alderen, og til jeres datter spiser familiemad. Bogen går fra 4-18 måneder. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - den er fra 2019 (3. udgave, 2. oplag 2019).

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor