Svar: Periodevise problemer med renlighed

12. februar 2024

Kategori:
Alder:
4 år

Kære Maja

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)

Det lyder for mig som om, at din dreng har helt styr på sin vandladning. Han bruger ikke længere natble og holder sig fint tør hele natten igennem, og når I er hjemme har han ikke uheld, men når fint toilettet. Han kan således godt mærke, når han skal tisse, han kan holde sig, og han kan også give bevidst slip og tisse, når han skal det.

Men, han har problemer med at bruge toilettet i børnehaven, hvilket naturligvis er rigtig synd for ham - og det skal han have hjælp til. Jeg tænker umiddelbart, at han er lige så ked af at have 1-3 våde bukser dagligt, og sådan skal det naturligvis ikke være.

Når børn i perioder tisser i bukserne, så skal man naturligvis altid overveje, hvad årsagen kan være - og der kan være forskellige årsager:

- Det kan godt være stress, som du også selv nævner. Og måske har efteråret og vinteren været mere stressende hos jer, i hvert fald fortæller du, at du nu er gået på nedsat tid og også arbejder hjemmefra en dag om ugen. Og at dette har givet jeres familie mere ro, og at det også gør, at du kan hente jeres dreng lidt tidligere. Det er rigtig godt.

- Det kan også skyldes en fysisk årsag - at han f.eks. har blærebetændelse eller andet, som gør, at han pludselig har rigtig svært ved at holde sig. Men, da problemet ikke er til stede derhjemme eller om natten, så tyder det ikke på, at forklaringen skal findes her.

- Det kan skyldes tilpasning til nye rutiner. Måske er der sket ændringer i børnehaven, måske har han skiftet stue, der er kommet nye voksne, nye børn - hvis rutinerne har ændret sig i børnehaven, så kan et godt påvirke hans evne til at huske, at han skal gå på toilettet i tide.

- Det kan også sagtens skyldes, at han hellere vil lege og være aktiv sammen med de andre børn - og derfor overhører kroppens signaler. Han mærker måske, at han skal tisse, men han er lige igang med at lege rigtigt godt, og han forsøger at holde sig, fordi legen er mere spændende.

- Nogle børn er også tilbageholdende med at gå på toilettet, fordi de har svært ved at komme tilbage og være med i legen, hvis de først er ...

Annonce

... gået ud af legen. De mangler naturligt de sociale kompetencer, som dette nogle gange kræver.

- Der er også børn, som ikke vil bruge toiletterne i børnehaven, fordi der er tale om åbne toiletter, hvor alle kan kikke på hinanden imens. Hvis man er lidt usikker eller lidt blufærdig, så kan det være lidt grænseoverskridende og derfor gøre, at han holder sig.

- Og så er der børn, som holder sig og ikke vil bruge toiletterne, fordi toiletterne ikke er rene. Der er afføring og tis i kummen, og måske brugt toiletpapir på gulvet eller lignende, og det bryder de sig ikke om...

Jeg tænker, at du skal tale med din dreng om, hvad der sker, når han har uheld i børnehaven. Om det er svært for ham at gå ud af en leg, svært at komme tilbage og ind i legen igen, hvis man først er gået ud. Du kan tale med ham om, hvordan han oplever selve toiletterne - er de rene og rare at bruge osv. Det er vigtigt, at du får lidt idé om, hvad årsagen skyldes - især fordi det lyder som om, at det er i børnehaven at årsagen skal findes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover, så skal du naturligvis også tale med pædagogerne om, at de skal hjælpe din dreng med at gå på toilettet. Det er vigtigt, at de husker ham på, at han skal gå ud at tisse, før han løber ud at lege eller f.eks. i forbindelse med måltider osv. Måske bruger de kollektive beskeder og siger "husk at gå ud at tisse, før I løber ud for at lege" eller lignende, som er en besked, der gives ud i rummet til alle børn - men din dreng forstår sandsynligvis ikke en kollektiv besked endnu. Det er derfor vigtigt, at de lige får øjenkontakt med ham og direkte til ham siger "X, du skal huske at tisse før...", så de er sikre på, at han rent faktisk hører det og gør det.

Det lyder for mig som om, at der ligger en pædagogisk opgave i at hjælpe ham på toilettet, sikre ham faste toilettider, så han ikke overhører kroppens signaler og måske også hjælpe ham (og de andre børn) med at kunne komme ind og ud af en leg, selvom man går væk for at tisse. Han lyder til at have styr på det, han skal bare lige have en lille hjælpende hånd i børnehaven:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre:)

Rigtigt meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.