Svar: Renlig om natten
30. januar 2024
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Caro
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring renlighed :)
Det er helt normalt, at din dreng i en alder af 4.5 år stadig har brug for sin ble om natten. Det er derfor vigtigt, at du bliver ved med at give ham bleen på. Bleen er tryghed og sikkerhed for ham - det er ikke rart at blive vækket, fordi man tisser, og det vil afbryde hans søvn, hvis han vågner op i en våd seng. Det har han ingen glæde af, og det hjælper ham ikke til at blive renlig tidligere - så det vil være rigtigt synd for ham:)
Der er flere faktorer, som spiller ind på at kunne holde sig om natten:
- Arvelighed har f.eks. noget at sige - hvis du eller hans far har været sengevæder som børn, så er der større sandsynlighed for, at jeres børn også bliver det.
- Høj natlig urinproduktion. Hjernen producere ADH (antidiuretisk hormon), som nedsætter vores urinproduktion om natten. Nogle børn er længere tid om at udvikle evnen til at producere nok af dette hormon, og derfor kan de ikke holde sig om natten.
- Lille blærekapacitet. Nogle børn har en urinblære, der ikke kan rumme den mængde urin, som udskilles om natten. Dette kan sagtens ske, selvom der produceres tilstrækkeligt med ADH. Det er barnets hjerne, som styrer, hvor meget blæren kan rumme, og som skal reagere på signalet om, at blæren er fuld, så det er tid til at vågne og gå på toilettet.
At tisse i sengen om natten er derfor et biologisk problem, og det skyldes ikke, at din dreng sover så tungt, at han ikke kan vågne, når han skal tisse. Eller at hans ble suger så meget, at han ikke mærker, når han tisser.
Det er først, hvis han er blevet 5 år gammel, og stadig tisser hyppigt om natten, at du bør søge læge. Sammen med lægen kan man så finde ud af, om jeres dreng har brug for hjælp, og hvilken hjælp han vil have brug for.
Hvis lægen skønner, at jeres dreng har en normal blærefunktion, og hans problem skyldes, at han endnu ikke selv producerer ADH, så kan man starte hormonbehandling.
Hvis hans problem er høj natlig urinproduktion og lille blærekapacitet, så kan man behandle med en alarm/ringeapparat.
Lægen kan også vælge at henvise jer til børneafdelingen.
Din dreng er kun 4.5 år gammel, og du fortæller, at han enkelte nætter har haft en tør ble, og at du oplever, at hans tisseri generelt virker aftagende. Det er rigtig godt. Det tyder på, at det stille og roligt kommer, han har naturligt brug for lidt mere tid.
Det kan sagtens være, at han ikke når at slippe natbleen til sin 5års fødselsdag, og det vil også være helt okay. Hvis han er 5 år gammel, og ikke har problemer med, at hans ble bliver fyldt om natten, så behøver du ikke gøre noget med det samme, men kan godt se tiden lidt an. De fleste børn har dog glæde af behandlingen før 6 års alderen, hvor de ofte begynder i skole, og derfor bliver naturligt mere bevidste om, at de bruger ble om natten.
Lige nu lyder det dog som om, at du skal se tiden lidt an, ikke gøre et større nummer ud af det, men blot give ham natbleen på:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske