Svar: Sut - 3.5 år

7. december 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé at stoppe med sutten. Din datter er 3.5 år, og du kan se, at hendes tænder bliver påvirket af hendes suttebrug - og som du skriver, er det nogle gange nødvendigt at tage beslutningen om, at "nu er det nu". Tidspunktet lyder også umiddelbart fint - hun er glad for sin nye børnehave, hun trives og din pointe med, at det er en glad tid med pakker osv. er også fin. Så selvom det er hårdt, så lyder det vigtigt at stoppe:)

Det er ofte en god idé at trappe gradvist ud, så brugen af sut generelt nedsættes. Det vil sige, at man f.eks. starter med at fjerne sutten i løbet af dagen, så den kun bruges, når hun skal sove og ikke på andre tidspunkter... Og så er det også en god idé at tilbyde et alternativ.

For din datter er sutten en meget kær ven, og det er derfor smertefuldt pludselig at skulle sige farvel til sutten. Derfor har hun brug for en ny ven, en substitut, som hun kan bruge i stedet. Det kan f.eks. være en bamse, en slaskedukke eller lignende - måske har hun allerede en, som kan bruges og tage over. Hvis hendes suttebehov er stort, er det vigtigt, at hun i stedet kan sutte/gumle på en bamse, nulre dens ører osv. for ellers kan du risikere, at hun begynder at sutte på tommelfinger, og det kan give flere problemer på sigt. Du nævner, at du har trappet ned, så hun netop kun har haft den om natten, og at hun nu har skulle undvære den helt - måske er det for hurtigt, eller måske mangler hun en substitut...

Du nævner også, at du i stedet for sutten har fået hende til at sove ved at vugge hende, og du skriver ".. så kravlede hun selv ud og lagde sig til. Men, jeg ved ikke, om det er forkert eller...". Hvad mener du, når du skriver, at hun lagde sig til? Ammer du hende? Hvis det er det, du mener, så er det umiddelbart ikke nogen god idé at erstatte sutten med brystet, så vil det være bedre med ...

Annonce

... en bamse, for med den alder hun har, skal hun helst ikke vænnes til at ligge med brystet i munden i stedet for sut...:)

Det kan være en god idé at læse om at skulle slippe sutten. Der findes rigtig mange gode bøger, som netop behandler dette emne, og det kan være rart at høre om andre, som også synes, det er svært, og få en følelse af, at man ikke er alene.

Nogle børn har også stor glæde i, at man sender sutten til nisserne eller giver den til julemanden. Man kan også hænge sutterne på et suttetræ, de står i mange parker og andre steder. Suttetræer er ofte fyldt med sutter, og barnet kan derfor se sine sutter blive hængt op sammen med andre børns sutter og spejle sig i, at det er sådan, man gør. Der er også legetøjsforretninger, som tilbyder at tage imod sutterne, hvis man køber en byttegave til barnet i butikken.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er der også børn, som har brug for at være en mere aktiv del af processen. Du skriver, at man skal passe på, at hun ikke er en del af beslutningen, og det er rigtigt, men hun kan godt være en del af processen. Måske vil hun have glæde af, at hun er med til at kassere sutterne en af gangen. Sutten bliver naturligt gammel, mørnet og slidt, og skal smides ud - og det kan hun godt være med til. Der bliver på den måde færre og færre sutter at benytte, og der skal naturligt ikke købes nye. Så den ene sut, som hun har tilbage, har hun måske brug for lidt endnu, indtil hun så mentalt er parat til selv at smide den ud.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det foregår hos jer. Du nævner, at hun er meget knyttet til sin sut og går med den hele tiden, hvis hun kan komme til det - og det lyder derfor umiddelbart som om, at I er gået ret hurtigt fra at have sutten i munden hele tiden til slet ikke at have den. Måske er der brug for en lidt blidere overgang, det er et individuelt skøn.

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år

Familie logistikken hænger ikke sammen

Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie