Svar: Sut - 3.5 år

7. december 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé at stoppe med sutten. Din datter er 3.5 år, og du kan se, at hendes tænder bliver påvirket af hendes suttebrug - og som du skriver, er det nogle gange nødvendigt at tage beslutningen om, at "nu er det nu". Tidspunktet lyder også umiddelbart fint - hun er glad for sin nye børnehave, hun trives og din pointe med, at det er en glad tid med pakker osv. er også fin. Så selvom det er hårdt, så lyder det vigtigt at stoppe:)

Det er ofte en god idé at trappe gradvist ud, så brugen af sut generelt nedsættes. Det vil sige, at man f.eks. starter med at fjerne sutten i løbet af dagen, så den kun bruges, når hun skal sove og ikke på andre tidspunkter... Og så er det også en god idé at tilbyde et alternativ.

For din datter er sutten en meget kær ven, og det er derfor smertefuldt pludselig at skulle sige farvel til sutten. Derfor har hun brug for en ny ven, en substitut, som hun kan bruge i stedet. Det kan f.eks. være en bamse, en slaskedukke eller lignende - måske har hun allerede en, som kan bruges og tage over. Hvis hendes suttebehov er stort, er det vigtigt, at hun i stedet kan sutte/gumle på en bamse, nulre dens ører osv. for ellers kan du risikere, at hun begynder at sutte på tommelfinger, og det kan give flere problemer på sigt. Du nævner, at du har trappet ned, så hun netop kun har haft den om natten, og at hun nu har skulle undvære den helt - måske er det for hurtigt, eller måske mangler hun en substitut...

Du nævner også, at du i stedet for sutten har fået hende til at sove ved at vugge hende, og du skriver ".. så kravlede hun selv ud og lagde sig til. Men, jeg ved ikke, om det er forkert eller...". Hvad mener du, når du skriver, at hun lagde sig til? Ammer du hende? Hvis det er det, du mener, så er det umiddelbart ikke nogen god idé at erstatte sutten med brystet, så vil det være bedre med ...

Annonce

... en bamse, for med den alder hun har, skal hun helst ikke vænnes til at ligge med brystet i munden i stedet for sut...:)

Det kan være en god idé at læse om at skulle slippe sutten. Der findes rigtig mange gode bøger, som netop behandler dette emne, og det kan være rart at høre om andre, som også synes, det er svært, og få en følelse af, at man ikke er alene.

Nogle børn har også stor glæde i, at man sender sutten til nisserne eller giver den til julemanden. Man kan også hænge sutterne på et suttetræ, de står i mange parker og andre steder. Suttetræer er ofte fyldt med sutter, og barnet kan derfor se sine sutter blive hængt op sammen med andre børns sutter og spejle sig i, at det er sådan, man gør. Der er også legetøjsforretninger, som tilbyder at tage imod sutterne, hvis man køber en byttegave til barnet i butikken.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så er der også børn, som har brug for at være en mere aktiv del af processen. Du skriver, at man skal passe på, at hun ikke er en del af beslutningen, og det er rigtigt, men hun kan godt være en del af processen. Måske vil hun have glæde af, at hun er med til at kassere sutterne en af gangen. Sutten bliver naturligt gammel, mørnet og slidt, og skal smides ud - og det kan hun godt være med til. Der bliver på den måde færre og færre sutter at benytte, og der skal naturligt ikke købes nye. Så den ene sut, som hun har tilbage, har hun måske brug for lidt endnu, indtil hun så mentalt er parat til selv at smide den ud.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det foregår hos jer. Du nævner, at hun er meget knyttet til sin sut og går med den hele tiden, hvis hun kan komme til det - og det lyder derfor umiddelbart som om, at I er gået ret hurtigt fra at have sutten i munden hele tiden til slet ikke at have den. Måske er der brug for en lidt blidere overgang, det er et individuelt skøn.

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder