Svar: Sut - 3.5 år
7. december 2022
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at stoppe med sutten. Din datter er 3.5 år, og du kan se, at hendes tænder bliver påvirket af hendes suttebrug - og som du skriver, er det nogle gange nødvendigt at tage beslutningen om, at "nu er det nu". Tidspunktet lyder også umiddelbart fint - hun er glad for sin nye børnehave, hun trives og din pointe med, at det er en glad tid med pakker osv. er også fin. Så selvom det er hårdt, så lyder det vigtigt at stoppe:)
Det er ofte en god idé at trappe gradvist ud, så brugen af sut generelt nedsættes. Det vil sige, at man f.eks. starter med at fjerne sutten i løbet af dagen, så den kun bruges, når hun skal sove og ikke på andre tidspunkter... Og så er det også en god idé at tilbyde et alternativ.
For din datter er sutten en meget kær ven, og det er derfor smertefuldt pludselig at skulle sige farvel til sutten. Derfor har hun brug for en ny ven, en substitut, som hun kan bruge i stedet. Det kan f.eks. være en bamse, en slaskedukke eller lignende - måske har hun allerede en, som kan bruges og tage over. Hvis hendes suttebehov er stort, er det vigtigt, at hun i stedet kan sutte/gumle på en bamse, nulre dens ører osv. for ellers kan du risikere, at hun begynder at sutte på tommelfinger, og det kan give flere problemer på sigt. Du nævner, at du har trappet ned, så hun netop kun har haft den om natten, og at hun nu har skulle undvære den helt - måske er det for hurtigt, eller måske mangler hun en substitut...
Du nævner også, at du i stedet for sutten har fået hende til at sove ved at vugge hende, og du skriver ".. så kravlede hun selv ud og lagde sig til. Men, jeg ved ikke, om det er forkert eller...". Hvad mener du, når du skriver, at hun lagde sig til? Ammer du hende? Hvis det er det, du mener, så er det umiddelbart ikke nogen god idé at erstatte sutten med brystet, så vil det være bedre med en bamse, for med den alder hun har, skal hun helst ikke vænnes til at ligge med brystet i munden i stedet for sut...:)
Det kan være en god idé at læse om at skulle slippe sutten. Der findes rigtig mange gode bøger, som netop behandler dette emne, og det kan være rart at høre om andre, som også synes, det er svært, og få en følelse af, at man ikke er alene.
Nogle børn har også stor glæde i, at man sender sutten til nisserne eller giver den til julemanden. Man kan også hænge sutterne på et suttetræ, de står i mange parker og andre steder. Suttetræer er ofte fyldt med sutter, og barnet kan derfor se sine sutter blive hængt op sammen med andre børns sutter og spejle sig i, at det er sådan, man gør. Der er også legetøjsforretninger, som tilbyder at tage imod sutterne, hvis man køber en byttegave til barnet i butikken.
Og så er der også børn, som har brug for at være en mere aktiv del af processen. Du skriver, at man skal passe på, at hun ikke er en del af beslutningen, og det er rigtigt, men hun kan godt være en del af processen. Måske vil hun have glæde af, at hun er med til at kassere sutterne en af gangen. Sutten bliver naturligt gammel, mørnet og slidt, og skal smides ud - og det kan hun godt være med til. Der bliver på den måde færre og færre sutter at benytte, og der skal naturligt ikke købes nye. Så den ene sut, som hun har tilbage, har hun måske brug for lidt endnu, indtil hun så mentalt er parat til selv at smide den ud.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan det foregår hos jer. Du nævner, at hun er meget knyttet til sin sut og går med den hele tiden, hvis hun kan komme til det - og det lyder derfor umiddelbart som om, at I er gået ret hurtigt fra at have sutten i munden hele tiden til slet ikke at have den. Måske er der brug for en lidt blidere overgang, det er et individuelt skøn.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske