Svar: Mad- og soveplan for dreng på 5 måneder

23. januar 2007

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og din udførlige beskrivelse af dagen. Der er lige et par ting du er nødt til at vide i forhold til, hvad du kan forvente af din dreng.

For det første vil de fleste børn i 5 måneders alderen have behov for at sove 3 gange dagligt. En formiddagslur, som godt kan være kort, måske kun 45 minutter til 1 time, en længere middaglur på måske et par timer og så en powernap på ½ time til 45 minutter om eftermiddagen. Du kan således ikke forvente at din dreng vil kunne nøjes med at sove 2 gange dagligt og slet ikke at han vil kunne holde sig vågen fra kl. 11.30 til 15.30.

Derudover skal du vide at børn skal være ret gamle før de kan 'sove igennem om natten' og at det med at sove igennem faktisk er at kunne sove f.eks. 6 timer og ikke 12 timer som mange tror. Det vil være helt naturligt for din dreng, at han har behov for mælk om natten, så længe han ikke er ældre. Men det vil naturligvis være mere hensigtsmæssigt for jer alle, hvis de 6 timer kunne ligge mellem kl. 24 og 06 og ikke mellem kl. 19.30 og 01.

I forhold til hans alder, tænker jeg at to måltider skemad må være fint. Jeg laver dog en plan med op til 3 måltider, så der er tænkt lidt frem. Det vil være godt at det ene måltid er grød og det andet er grøntsagsmos.

En plan for dagen med to (evt. 3) måltider skemad og 3 lure kunne se ud som følger:

Tidlig morgen (5-6): Ammes. Det er en dejlig måde at vågne på
Morgen (8-8.30): Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop. evt. efterfølgende amning for at fylde maven op.

9.00-9.30 Puttes til ...

Annonce

... formiddagslur, sover ca. 1 time

10.30 Ammes, når han vågner og det er her, du kan komme et tredie måltid (frokost) ind omkring kl. 11.30. Jeg tænker at han måske, når han er 6 måneder gammel kan sidde i høj stol og I kan spise frokost sammen. Her vil han så kunne få grøntsagsmos med lidt kød/fisk til den tid.

12.30 Puttes til middagslur, hvis han på et tidspunkt både er ammet og har fået skemad her, så vil han forhåbentlig kunne tage en længere lur på dette tidspunkt.

Eftermiddag (15.00): Ammes

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen eftermiddag (16.00): Puttes til sen eftermiddagslur, sover måske ½ time til 45 minutter.

Aften (18.00) Grøntsagsmos og vand af kop

19.30 Puttes til natten med fast ritual som nu. Hvis du ikke ønsker at amme her, så vil det være godt at introducere ham for en flaske. Det kunne evt. være en flaske vælling, men det kan også være modermælkserstatning eller udmalket modermælk. Det vil være godt at få mælk at sove på og hvis du ønsker far skal mere på banen, så er flaske en god idé.

Sen aften (23): Ammes også selvom han sover, men det er for at fylde ham op, så han ikke behøver at vågne kl. 01 og 04. Hvis han har fået mælk kl. 20 og kl.23, så er der en chance for at han kan sove igennem om natten, hvorimod hvis han ikke har fået mælk om aftenen, så vågner han om natten fordi han naturligt behøver det.

Håber at mine tanker og min plan hjælper dig lidt videre. Som du kan se, har jeg skruet lidt amninger væk, men ellers er det rytmen og tidspunktet for hvornår du giver mælk, som er den største ændring tror jeg. Håber det virker:o) Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger