Svar: Mad- og soveplan for dreng på 5 måneder
23. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din udførlige beskrivelse af dagen. Der er lige et par ting du er nødt til at vide i forhold til, hvad du kan forvente af din dreng.
For det første vil de fleste børn i 5 måneders alderen have behov for at sove 3 gange dagligt. En formiddagslur, som godt kan være kort, måske kun 45 minutter til 1 time, en længere middaglur på måske et par timer og så en powernap på ½ time til 45 minutter om eftermiddagen. Du kan således ikke forvente at din dreng vil kunne nøjes med at sove 2 gange dagligt og slet ikke at han vil kunne holde sig vågen fra kl. 11.30 til 15.30.
Derudover skal du vide at børn skal være ret gamle før de kan 'sove igennem om natten' og at det med at sove igennem faktisk er at kunne sove f.eks. 6 timer og ikke 12 timer som mange tror. Det vil være helt naturligt for din dreng, at han har behov for mælk om natten, så længe han ikke er ældre. Men det vil naturligvis være mere hensigtsmæssigt for jer alle, hvis de 6 timer kunne ligge mellem kl. 24 og 06 og ikke mellem kl. 19.30 og 01.
I forhold til hans alder, tænker jeg at to måltider skemad må være fint. Jeg laver dog en plan med op til 3 måltider, så der er tænkt lidt frem. Det vil være godt at det ene måltid er grød og det andet er grøntsagsmos.
En plan for dagen med to (evt. 3) måltider skemad og 3 lure kunne se ud som følger:
Tidlig morgen (5-6): Ammes. Det er en dejlig måde at vågne på
Morgen (8-8.30): Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop. evt. efterfølgende amning for at fylde maven op.
9.00-9.30 Puttes til formiddagslur, sover ca. 1 time
10.30 Ammes, når han vågner og det er her, du kan komme et tredie måltid (frokost) ind omkring kl. 11.30. Jeg tænker at han måske, når han er 6 måneder gammel kan sidde i høj stol og I kan spise frokost sammen. Her vil han så kunne få grøntsagsmos med lidt kød/fisk til den tid.
12.30 Puttes til middagslur, hvis han på et tidspunkt både er ammet og har fået skemad her, så vil han forhåbentlig kunne tage en længere lur på dette tidspunkt.
Eftermiddag (15.00): Ammes
Sen eftermiddag (16.00): Puttes til sen eftermiddagslur, sover måske ½ time til 45 minutter.
Aften (18.00) Grøntsagsmos og vand af kop
19.30 Puttes til natten med fast ritual som nu. Hvis du ikke ønsker at amme her, så vil det være godt at introducere ham for en flaske. Det kunne evt. være en flaske vælling, men det kan også være modermælkserstatning eller udmalket modermælk. Det vil være godt at få mælk at sove på og hvis du ønsker far skal mere på banen, så er flaske en god idé.
Sen aften (23): Ammes også selvom han sover, men det er for at fylde ham op, så han ikke behøver at vågne kl. 01 og 04. Hvis han har fået mælk kl. 20 og kl.23, så er der en chance for at han kan sove igennem om natten, hvorimod hvis han ikke har fået mælk om aftenen, så vågner han om natten fordi han naturligt behøver det.
Håber at mine tanker og min plan hjælper dig lidt videre. Som du kan se, har jeg skruet lidt amninger væk, men ellers er det rytmen og tidspunktet for hvornår du giver mælk, som er den største ændring tror jeg. Håber det virker:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske