Svar: Menstruation efter fødslen - 5 mdr.
4. januar 2024
Alder:
5 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Hvor lang tid der går, før man får sin menstruation igen efter fødslen, kan variere betydeligt. Mange kvinder oplever, at deres menstruation først kommer, når de stopper med at amme, eller når de trapper så meget ned, at de f.eks. kun ammer 2-3 gange i døgnet, da amning ofte forsinker genoptagelsen af menstruationscyklussen.
Da du ammer, så er det derfor helt normalt, at du stadig ikke har fået din menstruation, selvom lillebror nu nærmer sig 6 månedersalderen - og selvom du er begyndt at give skemad. Hvis du ikke ammede, så ville din menstruation kunne vende tilbage inden for få uger eller måneder efter fødslen - hvis man giver modermælkserstatning vil menstruationen ofte komme tidligere, end hvis man ammer - der er dog ingen faste regler for, hvornår menstruationen vender tilbage.
Derfor anbefales det også, at man bruger prævention, selvom menstruationen ikke er vendt tilbage efter en fødsel. Med mindre, naturligvis, at man ønsker at blive gravid igen;) Hvis man f.eks. har en 28 dages menstruationscyklus, så vil ægløsningen ligge omkring dag 14. Det betyder, at man kan have ægløsning og dermed blive gravid ca. 14 dage, før menstruationen kommer - og dermed kan man blive gravid før den første menstruation efter fødslen.
Det er derfor rigtig fint, at du har taget en graviditetstest, hvis du mistænker, at du kunne være gravid:) Men det er som sagt helt normalt, at menstruationen endnu ikke er vendt tilbage.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske