Svar: Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

4. januar 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Marlene

Tak for dit brev :)

Hvor lang tid der går, før man får sin menstruation igen efter fødslen, kan variere betydeligt. Mange kvinder oplever, at deres menstruation først kommer, når de stopper med at amme, eller når de trapper så meget ned, at de f.eks. kun ammer 2-3 gange i døgnet, da amning ofte forsinker genoptagelsen af menstruationscyklussen.

Da du ammer, så er det derfor helt normalt, at du stadig ikke har fået din menstruation, selvom lillebror nu nærmer sig 6 månedersalderen - og selvom du er begyndt at give skemad. Hvis du ikke ammede, så ville din menstruation kunne vende tilbage inden for få uger eller måneder efter fødslen - hvis man giver modermælkserstatning vil menstruationen ofte komme tidligere, end hvis man ammer - der er dog ingen ...

Annonce

... faste regler for, hvornår menstruationen vender tilbage.

Derfor anbefales det også, at man bruger prævention, selvom menstruationen ikke er vendt tilbage efter en fødsel. Med mindre, naturligvis, at man ønsker at blive gravid igen;) Hvis man f.eks. har en 28 dages menstruationscyklus, så vil ægløsningen ligge omkring dag 14. Det betyder, at man kan have ægløsning og dermed blive gravid ca. 14 dage, før menstruationen kommer - og dermed kan man blive gravid før den første menstruation efter fødslen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er derfor rigtig fint, at du har taget en graviditetstest, hvis du mistænker, at du kunne være gravid:) Men det er som sagt helt normalt, at menstruationen endnu ikke er vendt tilbage.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder