Svar: Skrig og hyl ved påklædning

26. december 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev:)

Det er rigtig godt, du skriver, og jeg forstår naturligvis godt, at du bliver ked af det, når du oplever, at din dreng protesterer og græder, når du hjælper ham med tøjet - men at han ikke reagerer på samme måde, når mormor hjælper ham. Jeg er dog ret sikker på, at det ikke er fordi, at du gør noget forkert:)

Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket af fysioterapeut og kiropraktor. Det er naturligvis vigtigt at sikre sig, at han ikke græder og protesterer, fordi han har låsninger i nakken, stramninger af en halsmuskel eller lignende. Hvis han har ondt, så kan det naturligvis være smertefuldt for ham netop at få tøjet over hovedet og armene i ærmerne.

Du skriver, at han har fået et par behandlinger, som har hjulpet kortvarigt. Jeg går ud fra, at både fysioterapeut og kiropraktor har sagt, at alt er fint. Men, du kan naturligvis drøfte det med jeres læge, så du sikrer dig, at der ikke stadig er en fysiologisk forklaring på, hvorfor han græder.. Er hans skulder tjekket? Hans kraveben?

Nogle børn er også følsomme overfor berøring, og de kan godt være særligt følsomme bestemte steder på kroppen. Du kan derfor prøve at lægge mærke til, hvordan han reagerer på, at du f.eks. reder hans hår, vasker hans ansigt, kærtegner hans kinder, brystkasse, skulder, arme... Måske kan du stille og roligt vænne ham til kærtegn og berøring disse steder - altså ikke kun ved puslebordet, men også når du sidder med ham på skødet i sofaen osv. Så berøring der bliver noget naturligt og noget, som ikke er farligt eller forbundet med ubehag.

Det kan være godt at vælge tøj, som ikke er for stramt at få på. Du kan f.eks. prøve bodystockings og bluser med amerikansk lukning, som ofte giver så stor en halsåbning at de kan trækkes ned over skulderen. Du kan også forsøge med bluser og bodystockings med "slå-om" lukning. På den måde kan du minimere ubehaget ved at få tøjet over hovedet og armene ind i ærmerne. Vælg også tøj, der er lavet i bløde og elastiske materialer og f.eks. i rib, som ofte giver et godt stræk.

Du kan forsøge at dæmpe lyset og lyd, der hvor du pusler. Meget stærkt lys og lyde kan godt virke ubehageligt. En rolig og dæmpet atmosfære kan være med til at gøre ham lidt mere tryg, når han skal have tøj af og på.

Du kan også lægge ham på ...

Annonce

... et sammenfoldet håndklæde, så han ligger lidt mere lunt og blødt, når han ligger på puslepuden, og du skifter hans tøj.

Du kan sørge for, at der er lidt varme i rummet, så han ikke fryser, når du tager bluser af og på.

Det kan også være en god idé at inddrage ham lidt - eller snarer aflede ham lidt med den alder han har - så du kan f.eks. give ham en rangle, cremetube eller lignende i hånden, så han glemmer, at du er igang med at tage tøjet af eller på ham.

Afledning kan også være lidt blid sang eller pludren, så han oplever, at det er hyggeligt og dejligt at blive puslet og hjulpet med bluser osv. Så det bliver en postiv oplevelse.

Når det virker lettere for din mor, så er det måske, fordi det har været noget nyt for ham, at det pludselig har været hende - og det i sig selv har så afledt ham. Det kan også være, at hun bruger en teknik, gør noget på en måde, som han reagerer positivt på. Du kan prøve at observere, hvad hun gør, og se om hun gør noget andet end dig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skriver, at det har stået på altid, og du skriver også, at du efterhånden bliver påvirket af situationen, det gør dig ked af det, og det forstår jeg godt! Men måske mærker din dreng også dette, så han et eller andet sted fornemmer, at situationen er lidt stressende, hvilket så kan påvirke hans reaktion.

Prøv derfor at taget det helt stille og roligt. Giv ham masser af tid, vær tålmodig. Start med at lægge ham på puslebordet, sørg for at han ligger godt og blødt, så det er behageligt. Brug lidt tid på at tale med ham, småpludre osv. Og hold pauser mellem at blusen kommer over hovedet, og hver arm kommer i ærmet, så han mellem hver del får tid til at sunde sig lidt og samtidig kan spejle sig i dit smil, din mimik, pludren osv.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en fast rutine og forudsigelighed i måden, du klæder ham af og på, da det vil skabe tryghed for ham, og derfor gøre ham mere rolig ved det hele. Nogle børn græder og protesterer også, fordi de har brug for lidt opmærksomhed og ikke lige er parate til skiftning osv. Derfor kan det være gavnligt at give ham lidt ekstra opmærksomhed og skabe en positiv interaktion mellem jer i løbet af hans af- og påklædning.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham:)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor