Svar: Kan kort tungebånd påvirke pludren?

8. december 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Mathilde

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sammenhængen mellem kort tungebånd og pludren.

Ja, umiddelbart så tænker jeg, at der godt kan være en sammenhæng mellem kort og stramt tungebånd og pludren. Et kort eller stramt tungebånd vil naturligt kunne begrænse tungens bevægelighed, og forskellige pludrelyde kræver forskellige tungebevægelser, og at man kan ændre på tungens position i munden. Hvis et barn har et meget stramt eller kort tungebånd, så kan man sagtens forestille sig, at barnet vil have svært ved at udføre de bevægelser med tungen, som er nødvendige for at producere forskellige lyde.

Man kan også sagtens forestille sig, at visse konsonant eller vokal kombinationer som f.eks. da-da vil kunne være svære at sige, hvis man ikke kan bruge tungen rigtigt, og du har helt ret i, at din datter ved 8 måneders alderen forventes at øve mange forskellige sproglyde og også pludre kanonisk - det vil sige gentagende ...

Annonce

... lyde og stavelser som f.eks. "ba-ba", "da-da", "ma-ma", "ga-ga" og lignende.

Det er vigtigt at nævne, at det bestemt ikke er alle børn med kort eller stramt tungebånd, som vil have problemer med pludrelyde eller sproglige færdigheder. Der er mange faktorer, som spiller ind på barnets sprog. Hørelsen spiller f.eks. også en afgørende rolle i den sproglige udvikling. Det er vigtigt, at din datter er i stand til at høre de forskellige lyde, for at kunne efterligne dem korrekt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg vil anbefale dig, at du kontakter en øre-næse-hals-læge og bestiller en tid. Det kan gøres uden henvisning fra egen læge. Jeg tænker, at en ØNH-læge vil kunne se, om din datter har så kort eller stramt et tungebånd, at det kan begrænse hendes tunges bevægelighed og dermed evne til at producere visse lyde. Lægen vil også kunne tjekke, om hun f.eks. har væske på ørene, som skal behandles.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin