Svar: Gylper meget - 5 mdr.

27. november 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Kalles mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af Kalle og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Når børn gylper meget, så skal man altid se på, hvordan barnet trives. Man taler om glade gylpere, det der på engelsk hedder "happy spitters", som refererer til spædbørn, der gylper regelmæssigt, men som trives og udvikler sig godt. Og det lyder som om, at jeres dreng hører ind under denne kategori - han er glad, pludrer løs, tager fint på, sover umiddelbart godt, leger og virker ikke til at være voldsomt generet af sin gylpen.

Du har ret i, at det ofte bliver mindre med alderen. I takt med at han bliver ældre, så vil hans lukkemuskel mellem spiserøret og mavesækken begynde at fungere lidt bedre, og når han begynder med lidt fastere føde, så vil dette ofte også ligge tungere i maven, og tilbageløbet vil derfor blive mindre.

Børn, der får flaske, vil godt kunne have tendens til at gylpe lidt ekstra, da mælken flyder let til dem, og de derfor nogle gange får en lille smule for meget. Det overskydende kommer så ud som gylp. Problemet bliver her ofte også mindre i takt med, at han bliver ældre, men nogle gange så ændrer hans spisemønster sig jo lidt - så han begynder at spise færre flasker, men får lidt mere i hver flaske, og på den måde kan hans gylpetendens godt blive ved eller måske blive lidt værre. Derfor skal du være opmærksom på, hvor meget hans spiser af hver flaske, og hvor mange flasker han får - måske vil det være godt, at give ham lidt mindre hver gang og i stedet en flaske mere i døgnet... Hvis han bruger sut, så kan du med fordel erstatte flasken med sutten, så hans suttebehov bliver stillet lidt ekstra på denne måde:)

Det kan også være en god idé at holde ham i en opret position, når han spiser. Han behøver ikke sidde helt op, men det kan være rigtig godt, hvis du er opmærksom på at elevere ham lidt ekstra, når han får sin flaske. Jo mere opret stilling han spiser i, jo mindre tilbageløb vil der ofte være.

Det er også vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke skal sluge for meget luft, når han spiser af sin flaske. Hvis han har luft i maven, som skal op og ud, så vil det øge risikoen for gylp. Derfor er det vigtigt, at du bruger en flaske, som minimerer hans luftindtag, ligesom det er vigtigt, at du hjælper ham med at bøvse godt af i forbindelse med måltiderne. Nogle gange er det en fordel at holde pause halvvejs i måltidet, hvor ...

Annonce

... han så kan bøvse af, og derefter så give ham mad igen. Andre gange er det bedre at lade ham spise færdig, hvorefter han så kan slå en stor bøvs.

Det er generelt også en god idé at holde ham oprejst i forlængelse af måltiderne, så han ikke lægges ned med det samme. Så måske kan du bruge tiden til, at I pludrer sammen, og du kan synge for ham osv. I kan på den måde stadig have masser af kontakt, det vil styrke hans sprogudvikling, kommunikation, være godt for jeres relation osv. Så han behøver ikke tumle og triller omkring lige efter et måltid, men kan meget fint stimuleres på anden vis:)

Hvis han falder i søvn i forbindelse med sin flaske - hvilket vil være rigtig fint - så kan du også bare putte ham, og så vi han ofte vågne op efter lidt tid, være urolig osv., fordi luften her er på vej op. Så tager du ham op, lader ham bøvse af, og derefter så prøver du så at putte ham igen. Også her kan sutten være rigtig god. Når han sover, vil det også være godt, at han ligger eleveret med hovedet. Ikke med en hovedpude, men du kan lægge en lille pude eller lignende ned under madrassen, så hele madrassen er eleveret lidt, og han dermed ligger lidt højere med hovedet/overkroppen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal være opmærksom på at holde hans mave igang. Det er vigtigt, at han kan komme af med afføringen, og at han ikke har problemer med hård mave. Hvis han er forstoppet, så vil han naturligt presse ekstra meget, hvilket igen vil gøre hans gylpetendens større. Samtidig er det vigtigt, at der er passage, så mælken kan komme den rigtige vej igennem:)

Jeg vil også lige nævne, at Nestle netop har sendt en ny modermælkserstatning på markedet NAN AR, som er til børn med refluks. Den kan købe på apoteket. Du kan derfor også forsøge, om denne vil gøre en forskel hos jer:) Vær opmærksom på at denne erstatning indeholder stivelse, så den bliver tykkere i flasken. Det kan derfor være nødvendigt at skifte til en større flaskesut eller en flaskesut til tykkere væsker.

Hvis du oplever, at hans gylpetendens fortsætter, bliver mere hyppig, eller hvis han virker til at opleve det meget ubehageligt, måske oplever smerter i forbindelse med måltiderne... Hvis han begynder ikke at tage på, som man forventer, eller han generelt begynder at ændre adfærd eller aktivitetsniveau - så skal du kontakte jeres læge. Lægen kan lave en grundig undersøgelse og vurdering af ham, og kan også sende jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder