Svar: Gylper meget - 5 mdr.
27. november 2023
Alder:
5 mdr.
Kære Kalles mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af Kalle og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)
Når børn gylper meget, så skal man altid se på, hvordan barnet trives. Man taler om glade gylpere, det der på engelsk hedder "happy spitters", som refererer til spædbørn, der gylper regelmæssigt, men som trives og udvikler sig godt. Og det lyder som om, at jeres dreng hører ind under denne kategori - han er glad, pludrer løs, tager fint på, sover umiddelbart godt, leger og virker ikke til at være voldsomt generet af sin gylpen.
Du har ret i, at det ofte bliver mindre med alderen. I takt med at han bliver ældre, så vil hans lukkemuskel mellem spiserøret og mavesækken begynde at fungere lidt bedre, og når han begynder med lidt fastere føde, så vil dette ofte også ligge tungere i maven, og tilbageløbet vil derfor blive mindre.
Børn, der får flaske, vil godt kunne have tendens til at gylpe lidt ekstra, da mælken flyder let til dem, og de derfor nogle gange får en lille smule for meget. Det overskydende kommer så ud som gylp. Problemet bliver her ofte også mindre i takt med, at han bliver ældre, men nogle gange så ændrer hans spisemønster sig jo lidt - så han begynder at spise færre flasker, men får lidt mere i hver flaske, og på den måde kan hans gylpetendens godt blive ved eller måske blive lidt værre. Derfor skal du være opmærksom på, hvor meget hans spiser af hver flaske, og hvor mange flasker han får - måske vil det være godt, at give ham lidt mindre hver gang og i stedet en flaske mere i døgnet... Hvis han bruger sut, så kan du med fordel erstatte flasken med sutten, så hans suttebehov bliver stillet lidt ekstra på denne måde:)
Det kan også være en god idé at holde ham i en opret position, når han spiser. Han behøver ikke sidde helt op, men det kan være rigtig godt, hvis du er opmærksom på at elevere ham lidt ekstra, når han får sin flaske. Jo mere opret stilling han spiser i, jo mindre tilbageløb vil der ofte være.
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke skal sluge for meget luft, når han spiser af sin flaske. Hvis han har luft i maven, som skal op og ud, så vil det øge risikoen for gylp. Derfor er det vigtigt, at du bruger en flaske, som minimerer hans luftindtag, ligesom det er vigtigt, at du hjælper ham med at bøvse godt af i forbindelse med måltiderne. Nogle gange er det en fordel at holde pause halvvejs i måltidet, hvor han så kan bøvse af, og derefter så give ham mad igen. Andre gange er det bedre at lade ham spise færdig, hvorefter han så kan slå en stor bøvs.
Det er generelt også en god idé at holde ham oprejst i forlængelse af måltiderne, så han ikke lægges ned med det samme. Så måske kan du bruge tiden til, at I pludrer sammen, og du kan synge for ham osv. I kan på den måde stadig have masser af kontakt, det vil styrke hans sprogudvikling, kommunikation, være godt for jeres relation osv. Så han behøver ikke tumle og triller omkring lige efter et måltid, men kan meget fint stimuleres på anden vis:)
Hvis han falder i søvn i forbindelse med sin flaske - hvilket vil være rigtig fint - så kan du også bare putte ham, og så vi han ofte vågne op efter lidt tid, være urolig osv., fordi luften her er på vej op. Så tager du ham op, lader ham bøvse af, og derefter så prøver du så at putte ham igen. Også her kan sutten være rigtig god. Når han sover, vil det også være godt, at han ligger eleveret med hovedet. Ikke med en hovedpude, men du kan lægge en lille pude eller lignende ned under madrassen, så hele madrassen er eleveret lidt, og han dermed ligger lidt højere med hovedet/overkroppen.
Du skal være opmærksom på at holde hans mave igang. Det er vigtigt, at han kan komme af med afføringen, og at han ikke har problemer med hård mave. Hvis han er forstoppet, så vil han naturligt presse ekstra meget, hvilket igen vil gøre hans gylpetendens større. Samtidig er det vigtigt, at der er passage, så mælken kan komme den rigtige vej igennem:)
Jeg vil også lige nævne, at Nestle netop har sendt en ny modermælkserstatning på markedet NAN AR, som er til børn med refluks. Den kan købe på apoteket. Du kan derfor også forsøge, om denne vil gøre en forskel hos jer:) Vær opmærksom på at denne erstatning indeholder stivelse, så den bliver tykkere i flasken. Det kan derfor være nødvendigt at skifte til en større flaskesut eller en flaskesut til tykkere væsker.
Hvis du oplever, at hans gylpetendens fortsætter, bliver mere hyppig, eller hvis han virker til at opleve det meget ubehageligt, måske oplever smerter i forbindelse med måltiderne... Hvis han begynder ikke at tage på, som man forventer, eller han generelt begynder at ændre adfærd eller aktivitetsniveau - så skal du kontakte jeres læge. Lægen kan lave en grundig undersøgelse og vurdering af ham, og kan også sende jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske