Svar: Tænder vokser langsomt
16. november 2023
Alder:
20 mdr.
Kære Mor til H
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælketænder:)
Der er en del forskel på, hvornår mælketænderne bryder frem. Nogle børn får deres mælketænder i 4 måneders alderen, andre får de første tænder, når de er fyldt et år, og der behøver ikke være noget underliggende problem i dette - der er bare naturligt individuelle variationer:)
Der er sandsynligvis noget genetik, som spiller ind. Hvis forældre har fået tænder tidligt/eller sent, så kan det også være tilfældet hos deres børn.
Børn, der er født for tidligt, kan også nogle gange have lidt forsinket tandudvikling, og der er så vidt jeg ved også en tendens til, at piger får lidt tidligere tænder end drenge.
Ernæring og f.eks. d-vitamin kan påvirke tandudvikling, men det tænker jeg ikke er et problem i Danmark, hvor alle børn jo generelt får mælk (modermælk eller modermælkserstatning) det først år og derudover tilbydes en sund og varieret kost. Og D-vitamin tilbydes alle børn dagligt fra de er 14 dage gamle...
Jeg har ikke hørt om mælketænder, der sidder fast og ikke vil bryde igennem på et eller andet tidspunkt, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan forekomme:)
Jeg kan se at man i den kommune, hvor du bor, tilbyder første tandlægebesøg til børn omkring 18 måneder. Hvis du ikke har modtaget en indkaldelse, så vil jeg foreslå dig, at du kontakter børnetandplejen og beder om at få en tid til H. Det er naturligt tandlægen, som er bedst til at vurdere hans mælketænder og om de bryder frem, som man vil forvente:)
Dejligt, at han ikke umiddelbart virker plaget af tandfrembrud:)
God weekend til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske