Svar: Tænder vokser langsomt

16. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Mor til H

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælketænder:)

Der er en del forskel på, hvornår mælketænderne bryder frem. Nogle børn får deres mælketænder i 4 måneders alderen, andre får de første tænder, når de er fyldt et år, og der behøver ikke være noget underliggende problem i dette - der er bare naturligt individuelle variationer:)

Der er sandsynligvis noget genetik, som spiller ind. Hvis forældre har fået tænder tidligt/eller sent, så kan det også være tilfældet hos deres børn.

Børn, der er født for tidligt, kan også nogle gange have lidt forsinket tandudvikling, og der er så vidt jeg ved også en tendens til, at piger får lidt tidligere tænder end drenge.

Ernæring og f.eks. d-vitamin kan påvirke tandudvikling, men det tænker jeg ikke er et problem i Danmark, hvor ...

Annonce

... alle børn jo generelt får mælk (modermælk eller modermælkserstatning) det først år og derudover tilbydes en sund og varieret kost. Og D-vitamin tilbydes alle børn dagligt fra de er 14 dage gamle...

Jeg har ikke hørt om mælketænder, der sidder fast og ikke vil bryde igennem på et eller andet tidspunkt, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan forekomme:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan se at man i den kommune, hvor du bor, tilbyder første tandlægebesøg til børn omkring 18 måneder. Hvis du ikke har modtaget en indkaldelse, så vil jeg foreslå dig, at du kontakter børnetandplejen og beder om at få en tid til H. Det er naturligt tandlægen, som er bedst til at vurdere hans mælketænder og om de bryder frem, som man vil forvente:)

Dejligt, at han ikke umiddelbart virker plaget af tandfrembrud:)

God weekend til jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far