Svar: Tænder vokser langsomt

16. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Mor til H

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælketænder:)

Der er en del forskel på, hvornår mælketænderne bryder frem. Nogle børn får deres mælketænder i 4 måneders alderen, andre får de første tænder, når de er fyldt et år, og der behøver ikke være noget underliggende problem i dette - der er bare naturligt individuelle variationer:)

Der er sandsynligvis noget genetik, som spiller ind. Hvis forældre har fået tænder tidligt/eller sent, så kan det også være tilfældet hos deres børn.

Børn, der er født for tidligt, kan også nogle gange have lidt forsinket tandudvikling, og der er så vidt jeg ved også en tendens til, at piger får lidt tidligere tænder end drenge.

Ernæring og f.eks. d-vitamin kan påvirke tandudvikling, men det tænker jeg ikke er et problem i Danmark, hvor ...

Annonce

... alle børn jo generelt får mælk (modermælk eller modermælkserstatning) det først år og derudover tilbydes en sund og varieret kost. Og D-vitamin tilbydes alle børn dagligt fra de er 14 dage gamle...

Jeg har ikke hørt om mælketænder, der sidder fast og ikke vil bryde igennem på et eller andet tidspunkt, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan forekomme:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan se at man i den kommune, hvor du bor, tilbyder første tandlægebesøg til børn omkring 18 måneder. Hvis du ikke har modtaget en indkaldelse, så vil jeg foreslå dig, at du kontakter børnetandplejen og beder om at få en tid til H. Det er naturligt tandlægen, som er bedst til at vurdere hans mælketænder og om de bryder frem, som man vil forvente:)

Dejligt, at han ikke umiddelbart virker plaget af tandfrembrud:)

God weekend til jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren