Svar: Pludselige tics

14. april 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Nu kan jeg jo ikke se din dreng og derfor ikke se de pludselige bevægelser eller tics, som du oplever, at han laver. Men ud fra din beskrivelse, så lyder det lidt som om, at han får en kuldegysning, hvor han ryster lidt med hele overkroppen - det er meget normalt og kan både skyldes, at han måske fryser lidt og derfor skal have en ekstra trøje på, eller måske fordi det er spisetid, og han har brug for at få lidt mad. Det kan også ske hvis han er "ophidset", fordi der sker noget spændende...

Hvis du oplever tics hyppigt og på en måde, hvor du bliver bekymret f.eks. hvis tics'ene gentages, og du ser tics i form af kast med hovedet, ryk af skuldrene eller forskellige grimasser, eller hvis du oplever, at din dreng virker ukontaktbar samtidig med, at hans krop på en eller anden måde bevæger sig i ryk - så skal du kontakte jeres læge.

Det er altid lettest at vurdere, hvad der er tale om, hvis man kan se det. Prøv derfor at have din telefon parat, i håb om at du kan nå at optage det, når det sker, så du kan vise det til jeres læge. Som sagt lyder det umiddelbart normalt.

Med hensyn til at få et shock, eller blive forskrækket, så er dette helt normalt. Der opstår rigtig mange lyde, som din dreng ikke er forberedt på og derfor ikke ved, hvad er - så hvis du tænder for støvsugeren, en røremaskine eller lignende, så forbered ham på at det sker ved at sætte ord på "mor tænder lige for maskinen, brum ...

Annonce

... brum siger det" og hold øjenkontakt med ham imens, så han beroliges af dig, dine ord og din mimik. Hvis du taber et grydelåg eller en hund pludselig gør lige ved siden af ham eller lignende, så vil han naturligt også blive forskrækket - også her vil det være rigtig godt, at du sætter ord på "hov, kom der lige en høj lyd, det var ikke rart, sååå skat, det er helt okay" eller lignende, så han igen og igen beroliges af dig, dine lyde, din ro.

Når børn rør sig ved øret, så kan det faktisk skyldes alle de ting du nævner: Han kan være træt, han kan have opdaget, at han har ører, han kan være ved at få tænder, han kan også have ondt i øret... Hvis han har ondt, så vil han ofte reagere med ikke at kunne sove og vil vågne, når han har ligget ned lidt. Han vil ofte også være forkølet, og hvis du trykker let foran øret (foran det der hedder tragus, det vil sige stedet, hvor kinden går over i øret), så vil det ofte gøre ondt, hvis han f.eks. har mellemørebetændelse.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du mistænker, at han kan have ondt i ørene og måske mellemørebetændelse, så vil det være rigtig godt, at du får jeres læge til at tjekke hans ører. Du kan også få en tid hos en øre-næse-hals-læge. Hvis han har mellemørebetændelse, så vil han dog ud over at tage sig til ørene ofte også have feber, være forkølet, have nedsat appetit, være ekstra pylret, grædende og som sagt protestere over søvn...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor