Svar: Tør næse

5. januar 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint du skriver :)

Jeg synes bestemt ikke, at du skal begynde at fugtiggøre din datters næsebor med olie. Det vil højst sandsynligt irritere hendes slimhinder unødigt, så de hæver ekstra op, og gør det sværere for hende at trække vejret. Små børns luftveje er meget snævre, og der skal ikke særlig meget irritation i barnets slimhinder, før de hæver op og luftvejene lukker til.

Det, du beskriver, lyder umiddelbart normalt. Du behøver normalt ikke fugte din datters næse, og selvom hendes bussemænd kan virke tørre, så er det ikke tegn på, at hun behøver mere fugtig i næsen. Det er snarere et problem, hvis hun har ekstra meget snot og slim i næsen og luftvejene, fordi det kan lukke af og give hende vejrtrækningsproblemer. Og når der ikke kommer noget ud, når du bruger en næsesuger, så er det sandsynligvis fordi hendes næse og luftveje er rene, og som de skal være....

Hvis du oplever, at det er svært for hende at die ved brystet eller spise af en flaske, så kan du, lige inden hun skal spise, komme en dråbe saltvand i hvert næsebor, som kan løsne lidt og gøre, at det er lettere for hende at trække vejret, samtidig med at hun sutter.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis hun ofte slipper, tager fat, slipper igen, måske smiler til dig, pludrer osv. så er det ikke nødvendigvis tegn på, at hun er lukket i næsen, men derimod ...

Annonce

... tegn på, at hun har nået en alder, hvor hun synes det er sjovere at pludre med dig, end det er at spise. Hun har en alder nu, hvor hun godt kan få tendens til at "slatspise" lidt, så det kan også spille ind. Hun kan også blive irriteret over, hvis mælken ikke løber hurtigt nok osv. Der er mange faktorer, som kan spille ind og forklare, hvorfor du oplever, at spisningen har givet lidt besvær de sidste dage :)

Med hensyn til din egen tørre næse, så kan dette godt hænge sammen med, at du har været gravid, og at graviditetshormonerne påvirker slimhinden i næsen. Mange gravide har problemer med tilstoppet næse, nogen får næseblod, og nogen oplever det som om, at de nærmest er "forkølede" hele tiden. Og det kan stadig godt spille ind i månederne efter fødslen og være forklaringen på, hvorfor du synes din næse føles konstant tør efter du har født...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover kan det naturligt hænge sammen med årstiden, eller det kan spille ind, hvis I generelt opholder jer i meget tør og støvfyldt luft.. men du fortæller jo, at du har købt en luftfugter, så det burde ikke være tilfældet hos jer:)

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din datters næse og slimhinder er, som det skal være, så synes jeg, at du skal drøfte det med jeres læge. Det er vigtigt, at du ikke begynder at behandle på noget, som måske ikke er nødvendigt, og hvor en evt. behandling kan gøre det værre:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København