Svar: Flaskebarn og trøst

30. august 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Flaskemor

Tak for dit brev :)

En af fordelene ved at amme er, at mælken regulerer sig lidt hele tiden, og hvis barnet er tørstig, så kan det spise kortvarigt ved brystet, få slukket tørsten med en vandholdige mælk. Den mulighed har børn, der spiser af flaske ikke. Her er mælken ens hele vejen igennem, og barnet får derfor "fulde" måltider, hver gang det spiser.

Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at lade barnet selv regulere sit behov, så selvom jeres datter får flaske, så kan hun nogle gange godt melde sig og drikke en lille mængde mme, fordi hun er tørstig og næste gang hun melder sig, så spiser hun måske en større mængde. En vis fleksibilitet er nødvendig, uden at hun begynder at "slatspise".

Børn der får flaske kan, hvis det er meget varmt, også nogle gange have brug for at få lidt vand mellem måltiderne. Hvis barnet er under 4 måneder skal vandet være kogt og afkølet. Hvis barnet er mere end 4 måneder gammelt kan vandet gives fra den kolde hane. Det er dog vigtigt, at der er tale om små slurke og vandet må ikke tage pladsen op fra modermælkserstatning.

Derudover skal man medtænke, at det ofte er betydeligt hurtigere at spise af en flaske end af et bryst, og at barnet derfor ofte ikke ligger i favn lige så længe, som børn der ammes, ligesom barnet naturligt ikke får samme hud-mod-hud kontakt. At man giver flaske udelukker dog ikke nærheden og den tætte kontakt, og det er vigtigt at prioritere dette. Så det vil være rigtig godt, at du/I stadig holder jeres datter tæt, så hun mærker jer, ligger i jeres favn, kan høre jeres vejrtrækning, fornemme jeres hjertelyd, vugges i jeres arme osv. Det er også vigtigt, at I holder hende i jeres favn, når I giver hende flaske, så hun stadig får nærheden, når hun spiser :)

Børn der får flaske vil ofte også have en større suttebehov og kan have stor glæde af en narresut. Det kan være en god idé at afslutte et flaskemåltid med en sut og lade sutten indgå som en del af barnets putteritual. Det at sutte virker naturligt beroligende og får barnet til at slappe af, så det hjælper barnet med at skulle sove. Samtidig sætter det at sutte gang i tarmperistaltikken - tarmbevægelserne - så når barnet får en sut, så hjælpes mælk og luft igennem maven og det at sutte kan således også være med til at give bedre ro.

Børn der får ...

Annonce

... flaske vil naturligt, som børn der ammes, græde af forskellige årsager - ikke kun fordi de er sultne og har brug for mælk. Fordelen ved at give flaske er blandt andet, at I ved præcist, hvor meget jeres datter har drukket, og det kan gøre det lettere at vurdere, om hun har brug for mælk eller ej.. men derudover kan hun græde af flere årsager og her skal I naturligvis reagere som hun viser behov for:

Hun kan græde, fordi hun har brug for at blive taget op, har brug for nærheden og brug for at mærke jer, blive vugget, holdt om og sunget for.

Hun kan græde, fordi hun har brug for at få dækket sit suttebehov. Hun græder ikke kun fordi hun er sulten og har brug for mælk, men kan også græde, fordi det at sutte giver hende ro, hjælper hende med at slappe af - og hun har brug for en sut.

Hun kan græde, fordi hun er træt og har brug for hjælp til at sove. Hun kan let blive overstimuleret, og der sker mange ting i løbet af en dag, som kan gøre det svært for hende at koble fra. Så nogle gange kan hun græde, fordi hun har brug for jeres hjælp til dette.

Hun kan græde, fordi hun har brug for en ren ble eller måske brug for at få skiftet sit tøj. Måske har hun det for varmt eller for koldt, måske græder hun, når blusen skal hen over hovedet...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hun kan også græde, fordi hun keder sig. Det kan være hvis hun er blevet skiftet, har fået mad, afviser sin sut og ikke vil sove - så er det måske fordi hun har brug for at I sidder med hende, pludrer med hende, kikker lidt på verden, leger lidt sammen...

Hun kan græde fordi hun har ondt, måske ondt i maven, i ørerne eller et andet sted...

Osv. osv. I kan læse meget mere om gråd og årsager til gråd i min bog "Helens bog om gråd og trøst".

Hvis du ammede, så ville du måske tilbyde hende brystet, men det er ikke nødvendigvis derfor hun græder... Hun kan sagtens have brug for jeres hjælp og nærhed, jeres kontakt og trøst, og du kan sagtens give hende netop denne nærhed og tryghed selvom du ikke ammer :) Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om amning og flaske"... I den finder du også flaskestillinger, som idéer til hvordan I kan holde jeres datter, når hun får flaske, så hun stadig oplever at have jer tæt hos sig :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.