Svar: Flaskebarn og trøst
30. august 2019
Alder:
3 mdr.
Kære Flaskemor
Tak for dit brev :)
En af fordelene ved at amme er, at mælken regulerer sig lidt hele tiden, og hvis barnet er tørstig, så kan det spise kortvarigt ved brystet, få slukket tørsten med en vandholdige mælk. Den mulighed har børn, der spiser af flaske ikke. Her er mælken ens hele vejen igennem, og barnet får derfor "fulde" måltider, hver gang det spiser.
Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at lade barnet selv regulere sit behov, så selvom jeres datter får flaske, så kan hun nogle gange godt melde sig og drikke en lille mængde mme, fordi hun er tørstig og næste gang hun melder sig, så spiser hun måske en større mængde. En vis fleksibilitet er nødvendig, uden at hun begynder at "slatspise".
Børn der får flaske kan, hvis det er meget varmt, også nogle gange have brug for at få lidt vand mellem måltiderne. Hvis barnet er under 4 måneder skal vandet være kogt og afkølet. Hvis barnet er mere end 4 måneder gammelt kan vandet gives fra den kolde hane. Det er dog vigtigt, at der er tale om små slurke og vandet må ikke tage pladsen op fra modermælkserstatning.
Derudover skal man medtænke, at det ofte er betydeligt hurtigere at spise af en flaske end af et bryst, og at barnet derfor ofte ikke ligger i favn lige så længe, som børn der ammes, ligesom barnet naturligt ikke får samme hud-mod-hud kontakt. At man giver flaske udelukker dog ikke nærheden og den tætte kontakt, og det er vigtigt at prioritere dette. Så det vil være rigtig godt, at du/I stadig holder jeres datter tæt, så hun mærker jer, ligger i jeres favn, kan høre jeres vejrtrækning, fornemme jeres hjertelyd, vugges i jeres arme osv. Det er også vigtigt, at I holder hende i jeres favn, når I giver hende flaske, så hun stadig får nærheden, når hun spiser :)
Børn der får flaske vil ofte også have en større suttebehov og kan have stor glæde af en narresut. Det kan være en god idé at afslutte et flaskemåltid med en sut og lade sutten indgå som en del af barnets putteritual. Det at sutte virker naturligt beroligende og får barnet til at slappe af, så det hjælper barnet med at skulle sove. Samtidig sætter det at sutte gang i tarmperistaltikken - tarmbevægelserne - så når barnet får en sut, så hjælpes mælk og luft igennem maven og det at sutte kan således også være med til at give bedre ro.
Børn der får flaske vil naturligt, som børn der ammes, græde af forskellige årsager - ikke kun fordi de er sultne og har brug for mælk. Fordelen ved at give flaske er blandt andet, at I ved præcist, hvor meget jeres datter har drukket, og det kan gøre det lettere at vurdere, om hun har brug for mælk eller ej.. men derudover kan hun græde af flere årsager og her skal I naturligvis reagere som hun viser behov for:
Hun kan græde, fordi hun har brug for at blive taget op, har brug for nærheden og brug for at mærke jer, blive vugget, holdt om og sunget for.
Hun kan græde, fordi hun har brug for at få dækket sit suttebehov. Hun græder ikke kun fordi hun er sulten og har brug for mælk, men kan også græde, fordi det at sutte giver hende ro, hjælper hende med at slappe af - og hun har brug for en sut.
Hun kan græde, fordi hun er træt og har brug for hjælp til at sove. Hun kan let blive overstimuleret, og der sker mange ting i løbet af en dag, som kan gøre det svært for hende at koble fra. Så nogle gange kan hun græde, fordi hun har brug for jeres hjælp til dette.
Hun kan græde, fordi hun har brug for en ren ble eller måske brug for at få skiftet sit tøj. Måske har hun det for varmt eller for koldt, måske græder hun, når blusen skal hen over hovedet...
Hun kan også græde, fordi hun keder sig. Det kan være hvis hun er blevet skiftet, har fået mad, afviser sin sut og ikke vil sove - så er det måske fordi hun har brug for at I sidder med hende, pludrer med hende, kikker lidt på verden, leger lidt sammen...
Hun kan græde fordi hun har ondt, måske ondt i maven, i ørerne eller et andet sted...
Osv. osv. I kan læse meget mere om gråd og årsager til gråd i min bog "Helens bog om gråd og trøst".
Hvis du ammede, så ville du måske tilbyde hende brystet, men det er ikke nødvendigvis derfor hun græder... Hun kan sagtens have brug for jeres hjælp og nærhed, jeres kontakt og trøst, og du kan sagtens give hende netop denne nærhed og tryghed selvom du ikke ammer :) Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om amning og flaske"... I den finder du også flaskestillinger, som idéer til hvordan I kan holde jeres datter, når hun får flaske, så hun stadig oplever at have jer tæt hos sig :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske