Svar: Baby gråd
29. august 2019
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig hårdt med så lille en dreng, der bare græder og pylrer, og det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvad det handler om.
Det lyder som om, at han spiser rigtig godt, og det lyder derfor ikke som om, at han græder, fordi han er sulten. Hans døgnbehov er 170 ml pr kg han vejer. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 3500 gram, så vil hans døgnbehov være ca. 600 ml, fordelt på 6-8 flasker i døgnet betyder det, at han skal drikke mellem 75-100 ml af hver flaske. Vejer han mere, vil hans døgnbehov naturligt være højere. Jeg tænker umiddelbart, at I lyder til at have helt styr på dette ...:)
Måske har han ondt i maven? Det er vigtigt, at han stadig har hyppige afføringer, og I må ikke have indtryk af, at han har svært ved at komme af med afføringen. Børn der får flaske kan godt have tendens til forstoppelse, og hvis I fornemmer, at det kan have noget med dette at gøre, så vil det være et forsøg værd at give ham en anden type erstatning. Der findes forskellige muligheder, som kan gives til børn med maveproblemer. Det kunne f.eks. være NAN Sensilac 1 eller Allomin syrnet SensiPro 1, som begge er beriget med mælkesyrebakterien lactobacillus reuteri. Netop lactobacillus reuteri skulle mindske barnets grådperioder og give lindring inden for 7 dage...
Ondt i maven kan også skyldes, at han måske har svært ved at bøvse og måske prutter mere, end han bøvser. Hvis der skal meget luft igennem mave og tarm, så kan det give mavekneb og dermed gråd. Hjælp ham derfor med at bøvse godt af i forbindelse med måltiderne.
I skal også være opmærksomme på, om han kan have smerter i hovedet, nakken, skuldrene. Nogle børn græder meget, fordi de har fået et tryk under fødslen, det kan være en spænding i nakken, en stram halsmuskel, en mindre funktionsforskydning i nakkens led eller lignende, nogle børn brækker kravebenet under fødslen, fordi der er tale om et stort barn og en smal fødselsvej... Jeres læge kan tjekke lillebror grundigt igennem og henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.
Han kan også græde, fordi han har brug for hjælp til at finde ro. Han får rigtig mange stimuli i løbet af dagen, og det kan naturligt være svært for ham at koble fra, og det kan gøre ham overstimuleret, så han derfor græder mere :) Vær opmærksom på, at han kun kan klare øjenkontakt kort tid af gangen, og at han naturligt har brug for pauser undervejs, så giv ham tid til at kikke væk, før I kræver hans kontakt igen. Hjælp ham også med at sove afsides - så han f.eks. sover i barnevognen i haven eller sover i sin lift i soveværelset - så han ikke sover, hvor I andre er, hvor tv eller radio kører, hvor storebror leger, men sover hvor der er mere ro. Og vær generelt opmærksom på at slukke for netop tv og radio i løbet af dagen, så der er ro omkring ham :)
Du har naturligvis helt ret i at hvis han har det varmt, så kan han også græde, som en måde at vise ubehag på og en måde at vise, at han har brug for at blive afklædt. Han kan også græde, fordi han har brug for en ren ble eller måske blot brug for tæt kontakt og brug for at være i favn, mærke jer, høre jeres vejrtrækning, hjertelyd osv. Alt det som han kender fra sin tid i livmoderen. Han er stadig så lille og ny at det mest trygge sted at være netop er i mors eller fars favn, fordi det er genkendeligt og dermed trygt.
Måske vil han have glæde af en sut. Børn der får flaske kan godt have et større suttebehov, end børn der får bryst. Det at spise et måltid af en flaske, tager ofte ikke så lang tid, så en sut efterfølgende kan være rigtig dejligt for barnet. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mælk og luft igennem systemet, og det giver ham samtidig en god ro. Så hvis I ikke har introduceret en sut, så vil det være godt at gøre dette nu :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor I kan læse meget mere om, hvorfor det lille barn græder, hvordan gråd kan lyde forskelligt, hvordan I kan trøste og hjælpe...
Fortsat held og lykke...! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske