Svar: Opstart i vuggestue - 9 mdr.

1. marts 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og dine fine spørgsmål om start i vuggestue :) Det er rigtig dejligt, at du skal til et formøde. Det giver mulighed for at tale med pædagogerne om dagligdagen, hvad I hver især forventer, og hvordan du kan forberede dig og din dreng bedst. Så det er en rigtig god ting - og godt, hvis du skriver nogle af dine spørgsmål ned, så du får svar på det meste, når muligheden er der :)

Der er lidt forskel på vuggestuer, og hvordan hverdagen er skruet sammen, ligesom der kan være lidt forskel på, hvor meget mad, bleer, skiftetøj osv. man selv skal have med hjemmefra. Men som udgangspunkt skal din dreng tilbydes mad flere gange i vuggestuen, præcis som han får derhjemme. Og hvis ikke dette er med i betalingen, så skal du medgive ham dette hjemmefra.

Han har naturligt brug for morgenmad, formiddagsmåltid, frokost, eftermiddagsmåltid - og disse måltider skal serveres i vuggestuen, men naturligt afhængigt af, hvor tidligt han afleveres og hentes. Hvis du afleverer ham sent, så kan han spise morgenmad hjemmefra og afleveres så derefter, hvis du enter ham tidligt, så kan han få sit eftermiddagsmåltid hjemme - men mellemmåltid formiddag og frokost skal han have.

Det vil være helt naturligt, at tale med vuggestuen om, at han plejer at få noget at spise og derefter blive puttet kl 09, og at han ofte tilbydes frokost ca. 11.30. Denne rytme passer sandsynligvis meget fint med vuggestuens hverdag, og ellers kan du arbejde på at ændre lidt på hans spise og sovetider frem mod vuggestuestart, så hans rytme passes lidt ind til det, han forventes at skulle følge :)

Du må tale med vuggestuen om, hvorvidt du skal medbringe mad hjemmefra feks. smoothies, grød og mos, rugbrød med forskelligt pålæg osv. eller om de tilbyder varm mad til børnene i løbet af dagen, hvor meget og hvornår.. der er som sagt forskel på institutioner, og hvordan man griber det an, alt efter hvor i landet man bor :)I kommunen hvor du bor, er der lavet mad og måltidshandleplaner for dagtilbud, men hvad de præcist består i, ved jeg desværre ikke.

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt, og det vil være ...

Annonce

... rigtig godt, at du bibeholder en rytme med to lure dagligt med den alder han har - også fordi det vil være rart for ham med de afbræk, når han starter i vuggestue, som naturligt vil være en stor forandring for ham, og også fordi netop dagssøvnen er vigtig i forhold til hans øreproblemer. Og ja, der er ingen tvivl om, at øreproblemer kan give søvnproblemer - desværre...

Når du skal til møde med vuggestuen, så spørg f.eks. ind til:

Deres dagsrytme, tidspunkter for søvn og mad. Og sammenhold dette med den nuværende rytme, som din dreng har.

Rutiner og værdier i forhold til mad. Hvad skal du medbringe, og hvad serverer de, hvornår og hvordan. Har de f.eks. en kostpolitik, og hvad går den ud på...

Rutiner og værdier i forhold til søvn. Hvor sover børnene, hvordan og hvornår puttes de, kan din dreng have bamse med hjemmefra, giver de en flaske før middagslur osv. Og spørg også gerne om de har en søvnpolitik, og hvad den går ud på...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvordan er det med leg og aktivitet. Hvad leger børn og voksne i løbet af dagen, hvor meget er de udenfor, hvor meget inde, leger børnene fra forskellige stuer sammen....

Har de nogle tanker eller en nedskrevet politik omkring hygiejne og sygdom. Hvordan forholder de sig ved syge børn, og hvordan skal du forholde dig...

Hvordan rent praktisk med bleer, skiftetøj, nattøj, solcreme, madpakker, sutsko, overtøj, hue, vanter, regntøj, gummistøvler... hvad har din dreng brug for at have med...

Hvordan hjælper I hinanden med at give din dreng en god start? Det vil f.eks. være rigtig godt, hvis du kan aflevere ham i favnen på den samme pædagog i en periode, så han føler sig tryg ved dette. Det kan være en god idé, hvis du kan være sammen med ham i starten.. tal med dem om ,hvordan I hjælper ham bedst muligt fra start og hvad deres erfaring er....

Der er rigtig mange spørgsmål og overvejelser, og jeg vil anbefale dig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der der børneforsker. Den handler netop om at sikre vores børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.