Svar: Vuggestue og amning

8. oktober 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Alenemor

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

I en alder af 7 måneder, vil din dreng have brug for 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger der, så giver de plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at de sikrer god søvn for både ham og dig.. og så vil mælk før middagsluren naturligt gøre, at han lettere kan puttes netop der - også i vuggestuen.

Da din dreng er startet vuggestue nu, så vil jeg faktisk anbefale, at I forsøger med en flaske før middagsluren. Jeg ved godt, at du ikke tidligere har kunne give flaske, men situationen er en anden nu, og det vil være rigtig godt, hvis pædagogerne kan give ham en flaske, fordi det vil hjælpe ham med at koble fra og finde ro, og det vil være en tryg måde for ham at falde i søvn på. Og alternativet til brystet er flasken. Du kan så stadig amme ham aften, sen aften og tidlig morgen :)

Hvis du begynder at lægge ekstra amninger, for at sikre ham hans mælkebehov, så vil det ofte betyde, at han ikke får sine mellemmåltider og den mængde skemad, som han har behov for, og du risikerer, at mælken på den måde pludselig kommer til at fylde for meget i forhold til hans indtag af anden og mere sufficient mad. I 7 måneders alderen er det mere hensigtsmæssigt, at han tilbydes mellemmåltid formiddag og eftermiddag, end at han ammes - og at han som sagt får mælk før middagsluren, efter at han har spist frokost.

Hvis det ikke kan lade sig gøre med en flaske, og hvis pædagogerne ikke har nogen problemer med at putte ham til middagslur uden flaske, så kan du dog godt vælge at bibeholde amningen om eftermiddagen i en periode. Han kan stadig få et mellemmåltid og derefter så blive ammet og evt. puttet til dagens 3. lur, så længe han har behov for den...

Når han bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende med 3 amninger (eller flasker) i døgnet, og ...

Annonce

... jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at det er den nuværende amning kl 05, som forsvinder næste gang. Lige nu vil det være en fordel, at du lægger ham til på dette tidspunkt, da det kan være med til at gøre, at I begge kan sove lidt længere, som du jo gerne vil :) Og på sigt, vil han så helt kunne undvære denne amning og hans stå op tidspunkt kommer måske til at passe med, at I på sigt begge skal tidligt op og af sted om morgenen.

Han skal altså ikke længere ammes før sin første lur (formiddagsluren) men i stedet tilbydes mellemmåltid her, som de på sigt også kan gøre i vuggestuen. Så skal han tilbydes en flaske før middagsluren, som pædagogerne kan give ham, så han finder ro med den og hjælpes til at sove bedst muligt her, og så skal han tilbydes mellemmåltid om eftermiddagen hjemme og ammes aften, sen aften og tidlig morgen. Jf. tidligere sendt dagsplan :)

Hvis pædagogerne ikke kan give ham en flaske før middagsluren, så må du fortsætte med at amme ham om eftermiddagen lidt endnu. Det kan også være en god måde for jer at være sammen på og mødes på, når I har været adskilt hele dagen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er meget svært at kombinere vuggestue og amning, så længe din dreng er så lille, som han er. I takt med, at han bliver ældre og antallet af amninger skrues ned og hans indtag af rigtig mad sættes op, samtidig med at han naturligt vil blive dygtigere til at drikke af en kop, så vil det være naturligt, at han ikke længere ammes om dagen. Det sker ofte omkring 10 månedersalderen, for i 10-12 måneders alderen vil de fleste børn trives med to amninger i døgnet, som f.eks. ligger aften og sen aften. På den måde vil døgnet på sigt kunne hænge rigtig fint sammen for både dig og din dreng, også med amning indtil han er 1 år eller mere og også selvom han er i vuggestue.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt om hans behov de næste måneder frem :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder