Brev:
Imitere lyde - sproglig udvikling
20. november 2023
Alder:
8 mdr.
Imitere lyde - sproglig udvikling
Kære Helen.
Så er jeg her igen med endnu en bekymring.
Vores søn udvikler sig mere og mere for hver dag. Han er altid så glad og smilende også han er virkelig dygtig grov motorisk.
Der er bare lige det med “sproget”, det med at imitere og kopiere. Han kopierer ikke vores lyde, hverken i leg eller andet. Hvis han siger ahh og jeg svare tilbage med ahh, så gentager han ahh og sådan fortsætter det. Men hvis jeg så fx siger ma i stedet for, så sker der ikke noget, så kigger han bare på mig. Han klapper og vinker heller ikke endnu.
MEN han pludrer og bruger sin pludren (og lyde) til at søge opmærksomhed, vise at han er sur/glad. Bruger to-stavelser som fx baba, deda, dada og tata. Derudover pludrer han mega meget når man viser ham en video af sig selv eller andre børn der “taler”😁
Jeg ved hvor vigtig det er for børns udvikling at de imiterer og bruger gestik, derfor er jeg ret nervøs.. især fordi jeg selv var sprogligt bagud i folkeskolen.
Hvad tænker du?
Ville du nævne det for sundhedsplejersken ved næste besøg?
Venlig hilsen
Mor