Brev:
At baske med hænderne - hand-flapping
12. november 2023
Alder:
20 mdr.
At baske med hænderne - hand-flapping
Kære Helen
Jeg kan jo læse mig til, at du får en del spørgsmål angående autisme og børn i min søns alder... Måske har det noget at gøre med de videoer med 'symptomer på autisme', som man kan se på sociale medier fra forældre til børn med autisme, jeg har i hvert fald set en del og kender flere mødre, som er blevet lidt bekymrede af dem. Et af de symptomer de altid viser i videoerne er at baske med hænderne - 'hand-flapping'.
Jeg er egentlig ikke bekymret for H's udvikling generelt, men han gør altså det med at baske med hænderne, og jeg kan ikke helt gennemskue når jeg læser om det, om det egentlig har noget at sige i sig selv i den her alder, når de ikke har andre 'symptomer'?
Jeg kender godt til autisme, fordi vi har det i familien, og jeg synes ikke H har nogen symptomer på det overhovedet. Han virker til at udvikle sig fuldstændig som forventet af børn på hans alder. Han er ikke sansemæssigt overfølsom på nogen måde, og han er heller ikke udadreagerende, han er god til at spise og til at sove, han er faktisk ret udadvendt og meget interesseret i andre børn og voksne, og er godt med sprogligt, og han er god til at gøre opmærksom på sine behov. Han kan lide de samme ting og lege, som de andre børn. Jeg tænker måske lidt, at hvis han havde autisme, havde vi nok lagt mærke til det nu. Vi har selvfølgelig tænkt over det, fordi det er i familien, men det er som sådan ikke noget, jeg bekymrer mig om til hverdag.
Men altså, han har det med at baske med hænderne, når han bliver ivrig. Det er slet ikke hele tiden, men jeg ser det f.eks. når han er færdig med at spise og bliver urolig ved bordet, eller når der sker noget vildt og sjovt som f.eks. når vi spiller bold, så basker han vildt med armene i 'forventning' over at jeg skal kaste den tilbage til ham. Så det er mest, når han er ivrig og lidt overgearet. Han kan også nogengange bare gøre det for sjov, tror jeg, altså hvor han er helt bevidst om det.
Så nu vil jeg gerne vide fra dig, betyder det mon noget at børn i hans alder stadig gør det?
Med venlig hilsen
Mor til H.