At baske med hænderne - hand-flapping

12. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

At baske med hænderne - hand-flapping

Kære Helen

Jeg kan jo læse mig til, at du får en del spørgsmål angående autisme og børn i min søns alder... Måske har det noget at gøre med de videoer med 'symptomer på autisme', som man kan se på sociale medier fra forældre til børn med autisme, jeg har i hvert fald set en del og kender flere mødre, som er blevet lidt bekymrede af dem. Et af de symptomer de altid viser i videoerne er at baske med hænderne - 'hand-flapping'.

Jeg er egentlig ikke bekymret for H's udvikling generelt, men han gør altså det med at baske med hænderne, og jeg kan ikke helt gennemskue når jeg læser om det, om det egentlig har noget at sige i sig selv i den her alder, når de ikke har andre 'symptomer'?

Jeg kender godt til autisme, fordi vi har det i familien, og jeg synes ikke H har nogen symptomer på det overhovedet. Han virker til at udvikle sig fuldstændig som forventet af børn på hans alder. Han er ikke sansemæssigt overfølsom på nogen måde, og han er heller ikke udadreagerende, han er god til at spise og til at sove, han er ...

Annonce

... faktisk ret udadvendt og meget interesseret i andre børn og voksne, og er godt med sprogligt, og han er god til at gøre opmærksom på sine behov. Han kan lide de samme ting og lege, som de andre børn. Jeg tænker måske lidt, at hvis han havde autisme, havde vi nok lagt mærke til det nu. Vi har selvfølgelig tænkt over det, fordi det er i familien, men det er som sådan ikke noget, jeg bekymrer mig om til hverdag.

Men altså, han har det med at baske med hænderne, når han bliver ivrig. Det er slet ikke hele tiden, men jeg ser det f.eks. når han er færdig med at spise og bliver urolig ved bordet, eller når der sker noget vildt og sjovt som f.eks. når vi spiller bold, så basker han vildt med armene i 'forventning' over at jeg skal kaste den tilbage til ham. Så det er mest, når han er ivrig og lidt overgearet. Han kan også nogengange bare gøre det for sjov, tror jeg, altså hvor han er helt bevidst om det.

Så nu vil jeg gerne vide fra dig, betyder det mon noget at børn i hans alder stadig gør det?

Med venlig hilsen
Mor til H.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder