Uro om aftenen - 8 uger

29. januar 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Uro om aftenen - 8 uger

Hej Helen

Vores lillebror er nu 7 uger (8 uger på tirsdag) og han trives. Han er dog meget urolig til aften - jeg ved godt det er normalt.

Vores dag starter omkring kl. 7, hvor han sidst er ammet kl. 6. Nogle dage følger vi storesøster i børnehave. Her går vi først når han er lagt til lur omkring 8-8.30, så går vi med barnevognen. Andre dage er vi bare os, hvor jeg går en tur med barnevognen. Han sover omkring 2 timer, nogle dage mere andre dage mindre. Herefter er han vågen 1 time, nogle gange 1,5 time, hvor efter han puttes i barnevognen igen og vi går ind og henter storesøster. Igen varierer længden af luren, nogle dage sover han til kl. 15 andre dage vågner han kl. 14. Han puttes igen efter 1 time til 1,5. Enten puttes han i barnevognen igen ellers i en strækvikle, hvis vi kommer for sent hen på eftermiddagen. Dette er som oftest en kort lur på en time.

Han ammes før og efter hver lur dagen igennem. I løbet af dagen laver vi ikke det store, ses ikke med andre eller har fjernsyn eller musik kørende. Når storesøster kommer hjem leger hun selvfølgelig og der er naturlig larm.

Jeg går i soveværelset med ...

Annonce

... ham omkring kl. 18/18.30, og er der resten af aftenen. Her starter uroen, hvor han sover korte powenaps på mig. Han græder i søvne - nogle gang hvert 10.-20. minut. Han er motorisk urolig og virker i det hele taget til ikke at finde ro eller vide hvad han vil. Jeg kan ikke svøbe ham, hverken i dyne eller rigtigt svøb, han bliver sur og mosler sig ud af det. Jeg har ikke et indtryk af at han sover godt på mig, men jeg kan ikke lægge ham fra mig, da hans uro bliver værre og vækker ham.

Sådan fortsætter det, med hyppige amninger også indtil kl. 22/22.30, hvor han falder til ro og sover frem til 01.30/02 og ammes. Herefter ammes han to gange mere frem til kl. 04, hvor han igen bliver motorisk urolig og er det frem til kl. 06, hvor han ammes igen. I løbet af natten kan jeg heller ikke lægge ham fra mig, men han sover på min arm eller bryst.

Der er ikke rigtig noget uro i løbet af dagen. Men jeg synes det er meget til aften og han virker meget utilpas i de timer det står på. Og det undrer mig, at det kommer igen ved 4-tiden om natten og varer et par timer frem.

Tænker du, jeg kan gøre noget anderledes?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder