Brev:
Uro om aftenen - 8 uger
29. januar 2023
Alder:
1 mdr.
Uro om aftenen - 8 uger
Hej Helen
Vores lillebror er nu 7 uger (8 uger på tirsdag) og han trives. Han er dog meget urolig til aften - jeg ved godt det er normalt.
Vores dag starter omkring kl. 7, hvor han sidst er ammet kl. 6. Nogle dage følger vi storesøster i børnehave. Her går vi først når han er lagt til lur omkring 8-8.30, så går vi med barnevognen. Andre dage er vi bare os, hvor jeg går en tur med barnevognen. Han sover omkring 2 timer, nogle dage mere andre dage mindre. Herefter er han vågen 1 time, nogle gange 1,5 time, hvor efter han puttes i barnevognen igen og vi går ind og henter storesøster. Igen varierer længden af luren, nogle dage sover han til kl. 15 andre dage vågner han kl. 14. Han puttes igen efter 1 time til 1,5. Enten puttes han i barnevognen igen ellers i en strækvikle, hvis vi kommer for sent hen på eftermiddagen. Dette er som oftest en kort lur på en time.
Han ammes før og efter hver lur dagen igennem. I løbet af dagen laver vi ikke det store, ses ikke med andre eller har fjernsyn eller musik kørende. Når storesøster kommer hjem leger hun selvfølgelig og der er naturlig larm.
Jeg går i soveværelset med ham omkring kl. 18/18.30, og er der resten af aftenen. Her starter uroen, hvor han sover korte powenaps på mig. Han græder i søvne - nogle gang hvert 10.-20. minut. Han er motorisk urolig og virker i det hele taget til ikke at finde ro eller vide hvad han vil. Jeg kan ikke svøbe ham, hverken i dyne eller rigtigt svøb, han bliver sur og mosler sig ud af det. Jeg har ikke et indtryk af at han sover godt på mig, men jeg kan ikke lægge ham fra mig, da hans uro bliver værre og vækker ham.
Sådan fortsætter det, med hyppige amninger også indtil kl. 22/22.30, hvor han falder til ro og sover frem til 01.30/02 og ammes. Herefter ammes han to gange mere frem til kl. 04, hvor han igen bliver motorisk urolig og er det frem til kl. 06, hvor han ammes igen. I løbet af natten kan jeg heller ikke lægge ham fra mig, men han sover på min arm eller bryst.
Der er ikke rigtig noget uro i løbet af dagen. Men jeg synes det er meget til aften og han virker meget utilpas i de timer det står på. Og det undrer mig, at det kommer igen ved 4-tiden om natten og varer et par timer frem.
Tænker du, jeg kan gøre noget anderledes?
Venlig hilsen