Svar: Uro om aftenen - 8 uger

29. januar 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på uro i løbet af dagen. Lillebror har en alder, hvor han naturligt hører alt og endnu ikke er i stand til at lukke lyde ude - og så kan han godt blive overtræt og dermed ekstra urolig og grædende sidst på dagen. Det lyder dog som om, at du forsøger at skabe ro i dagtimerne, og den uro, som naturligt kommer, når storesøster og far er hjemme sidst på dagen er jo helt naturlig.

Lillebror kan også se længere nu. Han begynder at smile bevidst og genkender naturligt dit ansigt og også verden omkring jer. Han kan nu også se farver og ser ikke længere alt i sort-hvid, og denne nye spirende bevidsthed giver naturligt også ekstra mange stimuli, som igen kan gøre, at han bliver mere urolig, tryghedssøgende og grædende. Ligesom det kan gøre, at han får sværere ved at koble fra, finde roen og falde i søvn.

Derfor forstår jeg også godt, at du indtil nu har valgt at gå i soveværelset med ham for på den måde at se, om du ikke kan skabe ro og få ham til at koble fra - men - du går i soveværelset allerede kl 18-18.30, og han sover først kl 22-22.30 - og så mange timer kan du naturligt ikke være i soveværelset om aftenen. Du skal naturligt kunne være sammen med far og storesøster, det er vigtigt for jeres familie, og jeg tænker, at du naturligt måske også ender med at blive lidt stresset og frustreret af at være i soveværelset med lillebror, som bare "bliver sur og mosler rundt"... og den frustration mærker han naturligt også.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at blive i stuen sammen med ham. Han må gerne blive ammet hyppigt, hvis han har brug for det. Han må også meget gerne ligge hos far - faktisk kan det nogle gange være guld værd at ligge på fars brystkasse. Far dufter ikke af mælk, som du gør - og lillebror kan dufte din mælk hele tiden, når han er hos dig og derfor tro, at han skal spise hele tiden, hvilket så gør, at han ikke finder ro. Hos far er det lettere at finde roen.

Lillebror må gerne være med i stuen, kan måske også ligge på et aktivitetstæppe, øve at ligge på maven, eller ligge under et aktivitetstativ og kikke på tingene, forsøge at slå lidt ud, gribe osv. Så hele familien er samlet om aftenen :)

Der er derfor også den mulighed, at far går i soveværelset med lillebror og lægger sig med ham der. Netop fordi far ikke dufter af mælk. Du får på den måde også frigivet vigtig tid med storesøster, og far får tid sammen med lillebror :)

Du skriver, at ...

Annonce

... lillebror ikke sover godt hos dig, men at du heller ikke kan lægge ham fra dig. Du har forsøgt med svøb uden held - og det er også lidt derfor jeg tænker, at han måske har brug for lidt aktiviteter i stedet...

Har han en sovepose, som han f.eks. sover i om dagen? Hvis du sikrer dig, at det ikke er for varmt, så må du faktisk også gerne prøve at putte ham i soveposen, og se om det kan give ham bedre ro. Hans påklædning skal passe og temperaturen i rummet ikke være for varm, men nogle gange kan det give en anden ro.

Kan du ligge ned og amme? Nogle gange kan det faktisk hjælpe rigtig meget, hvis du kan amme ham liggende i din seng. På den måde vil han ikke føle sig holdt, men vil stadig få masser af nærhed og tæt kontakt. Det kan gøre, at han lettere finder roen og overgiver sig til søvnen - og hvis du sikrer dig, at han ikke kan trille ned af din seng, og det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så må du gerne lade ham sove i din seng alene. Det er med til at sikre, at han ikke vågner, når du forsøger at flytte ham fra dig, men netop blot kan sove videre, hvor han er. Sen aften f.eks. omkring kl. 22, kan du så amme ham igen og derefter putte ham i hans egen seng, hvor han så skal sove videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til uroen kl 04 om natten, så tænker jeg, at det hænger sammen med den meget lange nat - igen fordi natten faktisk starter allerede kl 18-18.30, hvor I går i soveværelset. Det kan her derfor også hjælpe, hvis I kunne blive i stuen i længere tid og først lade natten starte senere. Det ville godt kunne hjælpe med at rykke hans uro til tidlig morgen f.eks. kl. 06 i stedet, som vil være et tidspunkt, du bedre vil kunne arbejde med end kl. 04 er...:)

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også være opmærksom på, om hans uro og hyppige søgning mod dig, din favn og brystet, handler om, at han er ved at være så fysisk stor, at han har behov for at få din mælkeproduktion sat op. Netop ved at være mere urolig og grædende, så lægger du ham naturligt mere til brystet - og det øger din mælkeproduktion. Det kan derfor godt være et appetitspring, som lige nu spiller ind, og hvis du blot følger hans behov og lægger ham til, når han viser behov, så vil du normalt inden for et par døgn få øget din mælkemængde, så det igen passer til hans behov, og han vil derefter igen blive mere rolig.

Jeg håber, at du her har fået lidt idéer til, hvad der kan spille ind hos jer, og at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre