Hektisk baby

29. oktober 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hektisk baby

Hej Helen,

Jeg skrev i mit forrige brev om vores hektiske pige på 4 måneder og selvom jeg endnu ikke har fået svar på vores spørgsmål, sender jeg lige et spørgsmål mere. Jeg kan jo lige så godt udnytte, at jeg har muligheden for at stille spørgsmål :-)

Vores pige døjede de første par måneder med stille refluks og af den årsag har hun boet på os det første lange stykke tid af hendes liv. Vi fik i 3. måned (altså fra 2 måneder til 3 måneder alder) endelig implementeret barnevogns gåture og det var simpelthen en nydelse for os alle nu. Før skulle hun altid op i vikle efter kort tid, men med tålmodighed og vedligeholdelse er vi nu der hvor vi går ca 1.5 - 2 timers lang tur, hvor hun er vågen ca halvdelen af tiden (jeg fik skrevet i det andet brev at hun sov det meste af turen... det gør hun ikke).

Når hun vågner fra sine lure, starter vi med amning, pludren og så bleskift og så på gulvet. Far og jeg vil rigtig gerne være sammen med hende, så vi har ofte sat os ned sammen på gulvet og jeg ved ikke om det er der "fejlen" er, men ofte kan hun ikke ligge dernede selv.. Vi starter med at hun ligger på maven, til hun ikke gider det mere.. Måske 10 minutter på en god dag og så kommer hun om på ryggen og der prøver vi at gå lidt fra hende, så hun kan få lidt alene tid...

Vi har snakket med vores sp om det og hun siger, at vi bare skal fortælle musen hvad vi laver og hvad hun laver og så skal det nok gå. Men det går ikke. ...

Annonce

... Efter meget kort tid (for mig ?), maks 5 minutter, begynder hun at ligge med åben mund og trække vejret meget hurtigt og sprælle med arme og ben. Det hjælper ikke at sætte sig ned ved siden af hende, kun at tage hende på skødet. Og på skødet vil hun helst sidde selv, men hendes krop er slet ikke stærk nok til at bære hendes ryg endnu og det siger vores sp at hun bare skal ned på maven igen. Men vi føler at hun siger, at hun har brug for en pause.

Vi kan efter nogle minutter godt ligge hende på gulvet igen og ofte bliver vi så hos hende i den sidste tid til hun er træt og kommer til lur. Det er ikke et problem at skulle sidde med hende og være sammen med hende. Hun er så lille og sover så meget endnu, at vi bare nyder gulv tiden med hende. Problemet er at jeg er bange for at hun ikke har det godt når hun bliver så hektisk... Og der for mig at se ikke rigtig nogen optakt til det..

Jeg gør meget ud af at fortælle alt hvad vi laver og sætte ord på alt hvad der sker.. Nu kommer du ned på gulvet og ligge... Nu går jeg lige ud på toilettet mens du ligger her på gulvet... Nu skal du have en ren ble på... Nu går vi ind på puslebrættet... Ej hvor ligger du og hygger med din bold...

Jeg har prøvet lidt, at når hun bliver hektisk, Bytter jeg eks hendes aktivitets stativ ud med en bold eller omvendt. Jeg tror hun prøver at fortælle mig noget, jeg ikke forstår... Kan du hjælpe med hvad det evt kan være?

Med venlig hilsen
Catja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.